Tholen - Dat duurt een baard, zo wordt weleens gezegd, en in dit verband is dat eigenlijk letterlijk zo. “We proberen de houdbaarheid van onze bloemen voortdurend te verbeteren”, vertelt Wouter Duijvesteijn van Beyond Chrysant, “en middels proeven monitoren we voortdurend de voortgang die we boeken. Toen we 10 jaar geleden begonnen met pre-coolen, hebben we echt een hele grote stap gemaakt, maar het leuke is dat, eigenlijk zelfs een beetje tegen onze eigen verwachtingen in, het toch nog altijd steeds weer een stukje beter wordt.”
Het filmpje is natuurlijk met een knipoog, de teler wil in de huidige crisisstemming vooral een beetje positiviteit naar voren brengen. Een bloemenpracht die weken staat, daar is in de eerste plaats de consument mee geholpen, maar vervolgens óók de bloemist, die meer speling heeft in de verkoop en tot slot ook de gehele keten, die gewoon een sterker product heeft.
Waar het ‘m precies in zit, laat zich moeilijk vastpinnen. Het is een combinatie van allerlei factoren. In het water geven, in het klimaat, in het verwerken, in het verpakken, in de behandeling van de grond, in verser stek, in iets meer licht, in een stukje transport, etc. “Of stel het zo, we maken steeds minder fouten. Door telkens toch weer een beetje bij te sturen, maken we onder de streep steeds meer winst.”
“Ik kom wel vaker bij klanten in Rusland, en tot in het verre Siberië, waar de bloemen soms pas na twee weken arriveren, komen er kakelverse bloemen uit de doos. De volgende keer maak ik daar ook een filmpje van, dat is misschien wel de gaafste manier om dit te laten zien.”
Voor meer informatie:
Beyond Chrysant
Wouter Duijvesteijn
M: +316-48088440
E: wouter@beyondchrysant.nl
https://www.beyondchrysant.nl/