Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ondernemers uit alle continenten trekken aan camera John Elstgeest voorbij

"Mentale veerkracht wereldwijde bloemenhandel is echt geweldig"

Tholen - “Met alle verschillen die er zijn, is dat misschien het meest wonderlijke: de mentale veerkracht van ondernemers in onze branche overal ter wereld. Daar sta ik echt van de kijken.”

John Elstgeest, die normaal gesproken de wereld afreist om overal bloemen te promoten, maakt van zijn 'huisarrest' een deugd door mensen uit onze business op alle continenten te interviewen. Telers en veredelaars uit Afrika, Zuid-Amerika en Europa, handelaren uit Nederland, China en de VS, een bloemist uit Engeland, vandaag een merkenbouwer - overal legt hij zijn oor te luister. De gesprekken slingert hij online, voor wie er dan ook maar zijn voordeel mee kan doen.


Van linksboven mee met de klok: hoe groot ook de crisis, Juan David van Deliflor Colombia, hier in gesprek met John Elstgeest en Jose Manuel van de Colombiaanse kweker Capiro, is niet te beroerd voor een dolletje; Michael Black van Jet Fresh Flowers vertelt over de bloemhandel vanuit Miami; Peter Kertesz loopt met de kijker over de sierteeltmarkt in Kunming, China; en Wouter Duijvesteijn van Beyond Chrysanten, die in de serie de spits afbeet en vorige week de situatie op zijn bedrijf schetste.

“Peter Kertesz, een Amerikaan in China, loopt over de markt in Kunming en ik zag er bloemen waarvan ik niet wist dat die daar geteeld worden. Michael Black van Jet Fresh Flowers verzint manieren om zijn bloemen aan te prijzen die misschien typisch zijn, maar wat een fanatische ideeën!”, vertelt John. “Je kunt heel veel van elkaar leren, juist ook in deze tijd, juist ook nu iedereen zich voor een gedeelde uitdaging ziet staan.”

Nu hij er een dozijn gesprekken op heeft zitten, wat valt hem dan het meest op? “Het is apart om te zien hoe veel dingen zich in landen lijken te herhalen, hoe alles achter elkaar aanloopt. Zoals het virus eerst in China, toen in Italië, toen bij ons en toen in Engeland en in Amerika serieus genomen werd, zo doorloopt ook de bloemenhandel overal een soortgelijk patroon. De eerste week valt alles stil, de tweede week neemt men de schade op en vervolgens gaat men weer dingen proberen. Rouwen, accepteren en weer vooruit kijken. We moeten hier beter uitkomen, zo is netto wel de strekken, we zitten altijd al in een moeilijke business en dit wordt niet onze knock-out.”

Maar, de problemen zijn groot, zonder meer. China is dan weer op gang gekomen, de teler die zijn bollen of ander uitgangsmateriaal niet gehad heeft gaat hier nog maanden last van hebben. Markten zijn op de kop gezet, hele ketens zijn zwaar verstoord en de onzekerheid is overal groot want wat als maatregelen morgen toch weer worden aangescherpt. “Wat verder echt een groot en wereldwijd probleem is, is de disbalans tussen vraag en vrachtcapaciteit. Vraag is er wel, maar er zijn geen vluchten. Of ze zijn er wel, maar voor het verladen van partijen gaan prijzen tot wel vijf keer over de kop. Die verhouding is echt heel scheef.”

Misschien is het beeld dat uit alle gesprekken samen genomen naar boven komt iets gekleurd, omdat de mensen die hij spreekt nu eenmaal van het weerbare en strijdlustige soort zijn. Niet iedereen komt kortom lachend voor de camera. “Hoe dan ook hoop ik dat mensen van elkaar kunnen leren en ik heb met dit project geen ander doel dan daaraan bij te dragen. De tijd dat bloemen zichzelf verkopen, is al lang voorbij, maar kansen zijn er ook nu. Kansen zijn er misschien in diversifiëren, in het aanboren van nieuwe markten en kanalen en tot slot ook zeker in het onderstrepen van de positieve kwaliteiten van onze producten. Bloemen en planten zijn gezond, ze maken een huis tot een prettige omgeving, ze doen de mensen erin fysiek en mentaal goed.”

De gesprekken zijn hier te zien en te beluisteren.