Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Het consumentenbrein centraal tijdens Floriforum 2019

Tholen - Hoe krijgen we meer bloemen verkocht aan meer mensen? Die vraag stond centraal tijdens het Floriforum dat gisteren plaatsvond, voorafgaand aan de International Flower Trade Fair die vandaag van start gaat. Er zijn maar wat telers, handelaren, retailers en bloemisten die graag eens in het hoofd van de consumenten willen kruipen om op het knopje 'koop nu' te klikken. Hoewel dat letterlijk onmogelijk is, is het koopgedrag van consumenten wel degelijk te beïnvloeden, mits je maar precies weet hoe.

Een fotoreportage vind je hier.

Het brein begrijpen is de eerste stap. Martin de Munnik, die met zijn bedrijf Neurensics onder meer de effecten van commercials op het brein van consumenten onderzoekt, legde uit dat er in de hersenen een afweging plaatsvindt tussen pain en gain. Wat levert het me op en wat kost het me? In de fMRI onderzoeken vinden er metingen plaats op allerlei gevoelens, zodat er mooi een beeld ontstaat over het effect van de commercial.

Martin de Munnik

Dat levert verhelderende inzichten op, vertelde Dennis van der Lubbe van Bloembureau Holland. De ‘we need more flowers’ campagne werd aan onderzoek onderworpen en vervolgens gefinetuned om precies de juiste balans te bereiken van gevoelens die de beelden oproepen.

Dennis van der Lubbe

Meten is weten. Dat geldt voor het effect van commercials, maar ook voor de data die het Britse Bloom&Wild verzamelt en analyseert. Deze frisse e-commerceonderneming begon zes jaar geleden met het versturen van bloemen in brievenbuspakketten. COO Phill Burton was uitgenodigd om een kijkje te geven in hun bedrijfsfilosofie. Hoewel maar een handjevol van de 100 werknemers een bloemenachtergrond hebben, bokst het bedrijf het toch voor elkaar om 1,9 miljoen boeketten te versturen en uit te breiden naar Ierland, Frankrijk en Duitsland.

In de daaropvolgende paneldiscussie merkte Paul Burton van Flower Hub op dat hij veel nieuwe dingen hoorde. “Als kwekers voel je je soms geïsoleerd ten opzichte van de keten”, zei de voormalig kweker uit Kenia. “Aan de kwekerijen kleeft nogal eens negativiteit, terwijl ik hier positieve campagnes zie.”

Het panel, met van links naar rechts dagvoorzitter Simone van Trier, Kate Penn van SAF, Paul Burton van Flower Hub en Dennis van der Lubben van Bloemenbureau Holland.

Trends in de markt werden uitgebreid overdacht, door het panel, waar ook Kate Penn, van de Society of American Florists plaatsnam, maar ook door het publiek. De hang naar lokaal geproduceerd product bijvoorbeeld. Is dat een gevaar voor de sector? Zonder wereldmarkt kunnen we allemaal opdoeken, klonk vanuit de zaal. Die wereldwijde handel hebben we nodig. Dennis van der Lubbe ziet de trend ook maar bestempelt het nog niet als gevaar. Zolang je maar een verhaal blijft vertellen. Vertel de consument maar waarom de Keniaanse bloemen beter zijn dan de lokaal geteelde. Hetzelfde geldt voor duurzaamheid. Het gaat er niet om dat je duurzaam handelt, hoe idealistisch ook, maar vooral dat men weet dat je dat doet.

Klik hier voor een fotoreportage.