Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Russische tulpenkweker Atena automatiseert

"Zeg nu zelf, je koopt niet twee TulipStars wanneer je geen vertrouwen hebt in de markt"

Tholen - De Russische tulpenteelt maakt de laatste paar jaren zowel in aantallen als in professionaliteit een grote groei door. Op de FlowersExpo in Moskou troffen we drie partijen, die daar in feite alleen al door hun gezamenlijke aanwezigheid mooi van konden getuigen. Dit zijn Havatec, o.a. bekend van de bosmachines voor snijbloemen; Nova Agro, partner van Havatec en allround toeleverancier voor de professionele tuinbouw in Rusland en de Russische tulpenkweker Atena, een teler uit Orenburg, zo'n 1500 kilometer ten zuidoosten van Moskou, die onlangs twee TulipStars bosmachines van Havatec in gebruik heeft genomen.


Antonio dos Santos (Havatec), Natalya Novikova (Hoba Agro) en de Russische teler Andrew Reznik

“Als je vijf jaar geleden had gezegd dat we twee TulipStars in Rusland zouden verkopen, en nog wel in één jaar tijd, dan hadden we hard gelachen”, vertelt sales manager bij Havatec Antonio Dos Santos. “Maar nu niet meer. Er is vaker meer budget beschikbaar, of in elk geval is er interesse in serieuze automatisering. Wanneer wij nu met potentiële klanten praten gaat het vaker over de vraag waarom semiautomatische oplossingen nog worden overwogen, terwijl het ook volautomatisch kan.”

Er zijn veel verschillen met bijvoorbeeld Nederland, maar Antonio wijst toch ook op een paar belangrijke overeenkomsten. “Om mee te kunnen blijven doen, moeten telers innoveren. Tegelijkertijd zijn arbeid en energie de grootste kostenposten en terwijl alles duurder wordt maar alleen de prijs van tulpen gelijk lijkt te blijven, is automatiseren en verduurzamen van essentieel belang. Dat alles geldt ook voor Rusland en de Russische teler. Omdat de markt nu goed is, durft men vaker dergelijke investeringen aan.”

Twee TulipStars
De klant, die beide TulipStars liet overkomen, beaamt dit. Zeven jaar geleden startte Andrew Reznik van kwekerij Atona met het telen van tulpen. “We begonnen met anderhalf miljoen stelen per jaar, maar direct vanaf het begin zijn we elk jaar ongeveer met hetzelfde aantal gegroeid. Afgelopen jaar gingen er 12,5 miljoen tulpen de deur uit en volgend jaar hopen we de 14 miljoen voorbij te gaan.”

De roebel staat weliswaar laag, maar daar kun je twee kanten mee op. Een TulipStar moet worden betaald in euro’s en dat is duur, maar de belangstelling vanuit het buitenland voor zijn ‘goedkope’ tulpen groeit ook. “Sterker nog, van mij mag het één tegen honderd zijn”, lacht Andrew. “Onze concurrentiepositie t.o.v. de Hollandse kwekers wordt er alleen maar beter op.”

“Ja, maar niet voor ons!”, lacht Natalya Novikova, CEO van Nova Agro en op de Russische markt partner van Havatec. Als toeleverancier heeft ze veel contact met de kwekers en kent ze de markt goed. Ze herkent zich in het beeld dat de heren hierboven schetsen. “We zien de productie flink groeien, met name in de aanloop naar de grote feestdagen in het voorjaar. Er zijn verschillende kwekers die over de 10 miljoen stelen gaan, een ontwikkeling die we ook in bijvoorbeeld gerbera en een aantal andere producten zien. En inderdaad durven zij, zoals Atona, vaker serieuze investeringen aan. Zeg nu zelf, je koopt niet twee TulipStars wanneer je geen vertrouwen hebt in de markt.”

Markt
Het overgrote deel van de tulpen is echter voor de thuismarkt, óók die van Andrew. Een van de grote gevolgen van de opschaling – voor een deel ongetwijfeld het gevolg van handelsbelemmeringen in het verleden, maar dat is voor een andere keer – is immers dat Rusland meer zelfvoorzienend is geworden. De Nederlandse tulp is duur, transport is duur en de weg naar de consument is korter waardoor deze een verser product krijgt. “Ik verwacht voor de komende jaren geen grote veranderingen meer”, besluit Andrew. “De grote verandering hebben we gehad. De komende jaren zullen de kwekers hun bedrijven verder ontwikkelen en steeds efficiënter gaan produceren. Hier zullen wij zelf ook flink op inzetten en de twee nieuwe TulipStars zijn hier een mooi voorbeeld van.”

Voor meer informatie:

Havatec
Antonio dos Santos
Tel. 06 22 42 31 98
Antonio.dossantos@havatec.nl

www.havatec.nl