Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage IPM Shanghai 2019

Tholen - Met de gigantische bevolkingsaantallen en een economie die uit z'n voegen barst, zou je de Chinese markt kunnen vergelijken met een zware chocoladetaart: een klein stukje en je zit al tjokvol. Op de HortiFlora Expo, afgelopen weekend in Sjanghai, waagden 900 bedrijven zich aan hun eerste taartpuntje of sneden een extra portie aan.

Onze zustersite FloralDaily.com was erbij om een fotoreportage te maken en we legden ons oor te luister: wat speelt er in deze markt die zich razendsnel ontwikkelt?

Klik hier voor de fotoreportage.


Holland Bulb Market, Slijkerman Kalanchoe, Priva en Metazet op het Holland paviljoen, waar in totaal 26 bedrijven stonden. 

Een rondje langs de standhouders en bezoekers leert dat de markt vijf jaar geleden echt goed van de grond kwam, een ontwikkeling die in diverse sectoren goed zichtbaar is. Hieronder een indruk van wat we zoal hoorden.

Sierteelt
De teelt van bloemen en planten is groeiende, zowel in kwantiteit als kwaliteit. De meeste kwekers produceren snijbloemen, maar ook de teelt van perkgoed komt goed van de grond. Stedelijke overheden doen hun best om de straten er netjes uit te laten zien en het leeuwendeel van de perkgoedproductie wordt dan ook gestimuleerd door de overheid.

Automatisering
In veel regio's wordt arbeid  steeds duurder en schaarser en de subsidies die de regering kwekers biedt om te investeren in het optimaliseren van processen, heeft gezorgd dat veel van hen voor automatische oplossingen gaan. Stap voor stap worden steeds meer handmatige processen overgenomen door machines. Aan kwaliteit wordt ook steeds meer waarde gehecht - ook daarin kan automatisering een belangrijke rol spelen.

Import
China is bij uitstek een exportland, maar Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse kwekers hebben de laatste jaren hun weg naar deze markt gevonden. Ecuador was er als een van de eersten bij - dat land zocht naar een nieuwe markt in verband met de onzekerheid rond hun belangrijkste exportmarkt: Rusland.

Er lijkt nog genoeg ruimte voor groei in de markt, maar om dat te bereiken moeten er wel een paar verbeterpuntjes worden aangepakt. Een overzicht.

Taal- en cultuurbarrière
Hoewel zelfs de kinderen op Nederlandse basisscholen inmiddels Chinees in hun vakkenpakket kunnen opnemen, is taal nog steeds een van de grootste drempels om de markt te betreden. Als bedrijf moet je eigenlijk wel iemand meenemen die de taal machtig is en liefst ook iemand die de cultuur een beetje begrijpt. Vervolgens duurt het even om een zakelijke relatie op te bouwen, maar als dat eenmaal is gelukt, heb je ook een klant die niet snel zal weglopen.

Teelttechniek
Een kas is tegenwoordig in no time weggezet en het installeren van machines is de Chinezen wel toevertrouwd. Maar dan begint het echte werk: de teelt en verzorging van het gewas. En dat blijkt vaak nog een uitdaging - vooral in de groententeelt, maar ook de sierteelt heeft nog veel te leren. Zo worden de meeste planten vanaf zaad opgekweekt - vegetatief is nog nieuw. Hier ligt dan ook een schone taak voor de veredelaars om de voordelen hiervan uit te leggen.

Eigendomsrechten
Illegale vermeerdering is nog steeds een groot probleem voor veredelaars en Chinese distributeurs. Er is een begin gemaakt met het kwekersrecht, maar het innen van royalties blijkt in de praktijk lastig uitvoerbaar. Wel is er onder kwekers een groeiend bewustzijn van de voordelen van legale vermeerdering (waar royalties voor worden betaald) - ze begrijpen dat het niet alleen de kwaliteit van hun product verbetert, het geeft ze ook toegang tot noviteiten.

Infrastructuur voor import
Bloemen zijn een relatief nieuw product voor de Chinese importeur. Er is simpelweg te weinig kennis over hoe je bloemen moet behandelen als ze binnenkomen. Men lijkt weinig vertrouwd te zijn met de koudeketen, hoewel er steeds meer wordt geleerd: kwekers investeren in kennisoverdracht om de importeurs te laten zien hoe ze moeten omgaan met de bloemen.

Tot zover een eerste overzicht. Later zullen we nog dieper op de verschillende aspecten ingaan, maar voor nu: pak er een bakje koffie of (Chinese) thee bij en bekijk hier onze fotoreportage van de Hortiflorexpo Shanghai.

Publicatiedatum: