impressie Garden Retail Experience, Plantarium
De natuur terug het tuincentrum in

Tholen -  Wil je planten, potten of een potje Pokon verkopen, dan zul je deze moeten presenteren. Ging dat vroeger door een zo groot mogelijk aanbod op zo weinig mogelijk meters te zetten, vandaag de dag staan veeleer woorden als beleving en emotie centraal. "We proberen ons zo weinig mogelijk op de individuele producten te richten, maar daarentegen zoveel mogelijk levend en dood materiaal te combineren en overal de verbinding met de natuur te zoeken."


Kees de Haan, eigenaar en directeur van De Haan Group

Dat zegt Kees de Haan van De Haan Group, een bedrijf gespecialiseerd in het ontwerpen en inrichten van tuincentra. "Growing Emotion" is het thema van de The Garden Retail Experience (TREx) en verwoordt daarmee een breedgedragen trend in retailland. Dat wil zeggen, het gaat niet primair om de begrippen: die worden al gauw tot holle frasen wanneer die eenmaal tot mode zijn verheven. "Maar andersom is ook waar, dat zeker jongeren niet een karretje pakken bij de ingang en die dan volstoppen met planten. De reden is vaak simpel: ze hebben geen idee. Daarom moet je vooral inspireren, de combinaties zoeken en, inderdaad, 'beleving' creëren."


Een van dingetjes die hot zijn op het moment: planten mét groeilampjes

Op de TREx, in het Plantariumgebouw in Boskoop, heeft de organisatie een heus tuincentrum gebouwd. Een groot verschil met een IPM of Horti Contact is dat deelnemers niet een aantal meters vastleggen en die dan vol zetten met eigen producten, maar dat alles in elkaar overloopt. Kees: "Deelnemers betalen een deelnemers fee en zeggen wat ze willen presenteren. Wij gaan dan kijken hoe en waar we het presenteren, in welke combinatie en in welke toepassing. Dat gebeurt bij mijn weten nergens anders en in die zin zijn wij een uniek evenement."


Bloembollen weer terug in houten kistjes, met tegelijkertijd een moderne touch door de dynamische opstelling

Er staan zo'n 120 leveranciers. Een belangrijk deel daarvan bestaat uit ons welbekende bedrijven uit de sierteelt, maar denk ook aan tegels, gereedschap, decoratie, toeters en bellen voor de hond en bbq's. Het bezoek bestaat primair uit tuincentra en retailers. Midden op de beurs vindt men een groot Horecaplein met daarachter een theater alwaar doorlopend mensen uit de sector hun licht laten schijnen over markt en verkoop. Ook worden er rondleidingen gegeven over de beurs en worden er verschillende seminars gegeven.


Ook bij Florensis gaat het om combineren. Dit seizoen ligt een belangrijke focus op de Mix Masters, het presenteren van meerdere kleuren door elkaar


Een huisje - het is 'doodeenvoudig' en kost nauwelijks meer dan een 'gewone' stelling


Blik op de vloer in de plantenafdeling


Idem


Over beleving gesproken: live hondenkoekjes maken..


Een onderwerp waar de laatste jaren met regelmaat over gesproken wordt, is het probleem van hoosbuien en het opvangen van water. Ook op dat gebied kan een tuincentrum meedenken met de consument.


Nieuw type stellingkast


Veel 'visuals': magneetfolies over metalen, platte stellingen. "Die kosten tegenwoordig twee tientjes de meter, dus dat wordt steeds interessanter"


Expertise in de winkel - een open deur misschien, maar een waardoor de klant graag binnengaat


Decoratie, planten, stellingen en zelfs meubels: een mooi voorbeeld van wat bedoeld wordt met een organisch geheel


Publicatiedatum: 10-2-2017


© 2017 BPnieuws. Alle rechten voorbehouden.