Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

FAM Flower Farm promoot dahlia's, tulpen en narcissen

Flower Science kwam op de koffie bij Linda van der Slot en Marlies Weijers van FAM Flower Farm. Linda en haar man kweken tulpen en narcissen, Marlies en haar man zijn gespecialiseerd in dahlia's. Samen hebben zij Flower Farm opgezet, een kanaal - website, Instagram en Facebook - waarlangs zij, met de hulp van zoveel mogelijk 'influencers', de bloemen promoten en de wereld een kijkje achter de schermen geeft.



Waar wij het meest trots op zijn? Marlies & Linda: "We zijn heel trots op onze families en waar we nu staan. We hebben het allebei gewoon heel goed met mooie gezinnen, fijne vrienden en prachtige familiebedrijven. Natuurlijk zijn we ook trots op de eerste prestaties van FAM Flower Farm. Binnen een jaar zijn we erg hard gegroeid naar bijna 30.000 volgers en hebben we onze naam gevestigd in de Instagram wereld van bloemen en tuinieren. Grote influencers weten ons al te vinden en willen graag komen fotograferen in onze velden. Onze volgers komen uit de hele wereld. Onze foto’s worden massaal geliked. En ja, dit levert uiteindelijk ook omzet op voor onze webshop. We krijgen online bestellingen uit heel Europa. Er komen ook bestellingen uit de VS en andere landen binnen, maar daar kunnen wij onze producten helaas nog niet leveren. Social Media kent geen landsgrenzen.

Als jullie in de spiegel kijken, wat voor soort ondernemers zien jullie dan?
Marlies: "We zijn twee middelbare schoolvriendinnen die samen aan een mooi avontuur zijn begonnen. We verkopen de producten van onze mannen rechtstreeks aan de consument via ons online platform FAM Flower Farm. We zijn onder andere te vinden op Instagram, Facebook en onze website". Linda: "FAM Flower Farm staat voor onze mooie bloemen-familiebedrijven. Het bedrijf van Marlies en haar man Hubert is gespecialiseerd in dahlia’s en Henk en ik zijn gespecialiseerd in tulpen en narcissen. Via onze posts op social media geven we de wereld een inkijkje in onze levens tussen de bloemen en bollen. We laten de schoonheid zien van onze producten en de pracht van de streek waarin we wonen. Alles wat we doen, doen we met een vrouwelijke touch, zorgvuldig gestyled". Marlies: "Naast FAM Flower Farm werk ik nog drie dagen per week als bouwkundig ingenieur. En Linda is sinds kort ook beschikbaar als freelance marketeer".

Van wie ben jij d’r een?
Marlies: Mijn meisjesnaam is Van den Berg en ik kom oorspronkelijk uit Noordwijk aan Zee. Mijn ouders komen niet uit de bloemensector, mijn opa wel, hij had een bollenkwekerij in Breezand. Linda: Ik ben een geborgen en getogen Noordwijkerhoutse en ik ben er een van Truus & Fred Warmerdam. Mijn vader had een bloemenkwekerij op de Robijnslaan. Ik heb ooit gezworen nooit met een kweker te gaan trouwen. Maar je ziet, dat is niet echt gelukt.

Waar ben je het meest trots op?
Marlies & Linda: we zijn heel trots op onze families en waar we nu staan. We hebben het allebei gewoon heel goed met mooie gezinnen, fijne vrienden en prachtige familiebedrijven. Natuurlijk zijn we ook trots op de eerste prestaties van FAM Flower Farm. Binnen een jaar zijn we erg hard gegroeid naar bijna 30.000 volgers en hebben we onze naam gevestigd in de Instagram wereld van bloemen en tuinieren. Grote influencers weten ons al te vinden en willen graag komen fotograferen in onze velden. Onze volgers komen uit de hele wereld. Onze foto’s worden massaal geliked. En ja, dit levert uiteindelijk ook omzet op voor onze webshop. We krijgen online bestellingen uit heel Europa. Er komen ook bestellingen uit de USA en andere landen binnen, maar daar kunnen wij onze producten helaas nog niet leveren. Social Media kent geen landsgrenzen.

Waar mogen wij je ’s nachts voor wakker maken?
Marlies: Voor de start van de Nijmeegse Vierdaagse. Het is zo ontzettend mooi om midden in de nacht te starten aan deze wandeltocht. De zon is nog niet op en je wordt uitgezwaaid door duizenden studenten die nog niet naar bed zijn geweest. Echt een geweldige sfeer en ervaring. Linda: Mij liever niet wakker maken. Nou ja, alleen voor noodgevallen. Of om naar Schiphol te gaan voor een leuke vakantie!

Wat kunnen wij van jou/jullie leren?
Linda: Ik denk dat wij groot durven te denken en niet bang zijn dat andere bedrijven profiteren van onze inspanningen. De foto’s van de dahlia’s en tulpen op ons Instagram account gaan de hele wereld over. Dat is natuurlijk pure productpromotie maar ook promotie van de hele Bollenstreek, bloemen in het algemeen en tuinieren. Wij vinden het prima dat andere ondernemers hiervan meeprofiteren. Hoe meer aandacht voor bloemen en bloembollen hoe beter. Als meer kwekers hierin actief zouden zijn, dan maken we al snel een grote impact. Consumenten vinden het nou eenmaal leuk om het verhaal direct van de kweker te horen, het moet echt zijn. Marlies: Natuurlijk spelen we onszelf met FAM Flower Farm ook in de kijker. We krijgen zoveel leuke aanvragen, aanbiedingen en kansen. Ook krijgen we veel particuliere aanvragen of ze ons mogen bezoeken, bij ons kunnen komen bloggen en vloggen en meer. Voor veel van onze volgers is een bezoek aan de tulpenvelden in Holland de ultieme droombestemming en wat is het dan geweldig als we dat kunnen waarmaken. Het zijn fans voor het leven.

Waar kennen mensen jou nog meer van?
Linda: ik heb jarenlang gewerkt voor Bloemen Bureau Holland en daarna bij de Hobaho. Ook ben ik actief betrokken geweest bij Tulpen Promotie Nederland (TPN) en ben ik getrouwd met Henk van der Slot. Marlies: Ik sta in de bloemenbranche misschien meer bekend onder de naam ‘de vrouw van Hubert’ haha, ik heb altijd gewerkt in de bouwbranche.

Wat moet anders in de bloemenbollensector de komende jaren?
Marlies: De branche moet nog meer krachten bundelen. We kunnen met elkaar veel meer bereiken dan dat we individueel zouden bereiken. We hebben elkaar nodig zodat we Hollandse bollen en bloemen jaarrond op de kaart zetten. Linda: Daarnaast is het belangrijk om meer beleving van bloemen te laten zien. Wat mensen aanspreekt in onze foto’s, is dat wij wat laten zien van onszelf. De kinderen, bloemen in hippe vaasjes of kleurrijke boeketten midden in het veld. In feite laten wij het blije, vrolijke en goede gevoel zien rondom bloemen. Als je spijkerbroeken verkoopt dan laat je toch ook niet de spijkerbroekenfabriek zien? Het gaat om het eindproduct met een gevoel en een belofte, dat mag je best romantiseren. De bloemensector heeft de neiging alles erg technisch te maken en richt zich vooral op business to business.

Wie of wat is jouw inspiratiebron?
We hebben zoveel inspiratiebronnen. Vooral op social media komen we dagelijks veel inspiratie tegen. We laten ons graag inspireren door accounts op het gebied van styling, fotografie en lifestyle. En wij proberen met onze posts de wereld ook weer te inspireren. Onze stijl is een pure landelijke stijl. We laten alleen echte dingen zien en nemen mensen mee in de seizoenen en leggen op simpele wijze uit hoe het werkt op de kwekerij. Daaroverheen doen we nog wel een romantisch styling-sausje.

Wat zijn je mooiste werkmomenten?
Marlies: FAM Flower Farm geeft ons veel voldoening en werkplezier. De dagelijkse reacties op onze posts vanuit de hele wereld zijn echt hartverwarmend en dan word je er weer aan herinnerd hoe bijzonder het is. We zeggen zo vaak tegen elkaar: waarom zijn we hier niet eerder mee gestart? Linda en ik vullen elkaar ook mooi aan. We hebben de taken niet heel strikt gescheiden, meestal is het zo dat waar ik stop Linda mij aanvult en andersom geldt hetzelfde. Bijzonder is ook dat onze gezinnen meedoen en meedenken. Met foto’s, poseren en goede ideeën. Linda: Als ik dan toch één mooi moment zou mogen noemen dan is dat de tulpenlunch geweest dit voorjaar. Het was prachtig weer, de kleuren van de tulpen waren mooi en genodigden kwamen bij ons in het tulpenveld lunchen. Superspannend was het, want door het warme weer stond mijn man Henk al te popelen om de tulpen te koppen. Na afloop van de lunch waren de gasten dan ook getuige van het koppen. Binnen een uur was het veld groen en dat was voor de gasten best een hilarisch moment.

Als je niet voor dit vak had gekozen, wat zou je dan willen doen?
Linda: Na 25 jaar werkzaam geweest te zijn voor diverse bedrijven, ben ik nu zelfstandig en kan ik precies doen wat ik het allerleukste vind. Marlies: Ik had wellicht fotograaf willen worden. Het plaatje wat ik voor me zie wil ik precies zo vastleggen. Ik heb er echt iets mee en wil er ook meer mee gaan doen. Want als je bewust om je heen kijkt, zie je hoe mooi alles is.

Auteur: Flower Science
Publicatiedatum: