Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frank Teuber over toekomst Blumenbüro

Marketingmanager Frank Teuber verlaat na 22 jaar Blumenbüro Holland. In dit interview kijkt hij vooruit naar de toekomst van Blumenbüro, de Nederlandse sierteeltsector en onze samenleving.

tekst: Heike Hoppe

Teuber, 22 jaar is erg lang. Waren er moeilijke momenten bij?
Zowel mijn Nederlandse collega's bij Blumenbüro als de managers van FloraHolland heroverwegen ongeveer elke vijf jaar de internationale sierteeltsector en hun eigen strategieën. Dat is soms veeleisend, maar het houdt je scherp. Vijf jaar geleden hadden we de 'Discussie 2020' waarbij creatieve concepten werden ontwikkeld voor het toekomstperspectief van de sector. Nu hebben we het punt bereikt waarop we sommige hiervan in de praktijk kunnen brengen als een concrete strategie.

Wat zijn de toekomstige aandachtsgebieden voor Blumenbüro?
Er is een zogenaamd 'groeiplatform' ontwikkeld voor generieke communicatie met betrekking tot bloemen en planten. Het volgt bepaalde trends en vertelt de verhalen daar omheen. Dit wordt uitgevoerd in internationale campagnes met een nationale interpretatie voor Nederland, Duitsland, Frankrijk en Engeland - de belangrijkste markten voor BBH.

De vier belangrijke onderwerpen hierbij zijn 'Gezondheid en welzijn' – alles met betrekking tot individueel welzijn; 'Interieur' – alles wat de leefomgeving verbetert; 'Vier de seizoenen' – seizoensgebonden ankers; en 'Vrienden verbinden' – met betrekking tot menselijke relaties.

Zijn markt- en structuurveranderingen geavanceerder in Nederland dan in Duitsland?
Ja, in bepaalde opzichten denk ik dat zeker. De Nederlandse sierteeltsector is zich aan het aanpassen aan de hand van proactieve veranderingen en het ontwikkelen van mogelijkheden en is dus op een positieve manier op de toekomst gericht. Ik geloof dat deze fundamenteel positieve, open houding en veranderingsbereidheid altijd de Nederlandse slagvaardigheid heeft gekenmerkt.

Ik denk dat de internationale bloemenmarkt zich aan het herstructureren is, met nationale effecten. In lijn met het feit dat we allemaal moeten leren dat we over vijf of tien jaar in een anders gestructureerde economie zullen leven. Of we dat willen of niet. Het is zeker een spannende, uitdagende ontwikkeling voor veel van de spelers op de markt.

Wat gebeurt er in Duitsland? Slaapt men door de digitalisering?
De rigiditeit in sommige delen van de Duitse markt is vrij opmerkelijk. In onze sector praten veel mensen nog steeds over digitalisering alsof het een computer is die alles een beetje optimaliseert en de kas opent en sluit.

Kijk naar de vele digitale initiatieven in de sector in Nederland of het voorbeeld van het fantastische Floriworld project. Wat een geweldig idee om bloemen en planten in een avonturencentrum te plaatsen waar ze zoveel publiciteit krijgen en dit attractiepark in Aalsmeer te bouwen, dicht bij Schiphol, waar duizenden reizigers dit tuinbouwhoogtepunt kunnen bezichtigen in zowel analoge als digitale vorm.

Wat kan de Duitse tuinbouw hiervan leren, welke inspiratie kunnen ze opdoen voor de eigen sector? Kunnen we de economische betekenis van de tuinbouw hier ook niet op een dergelijk manier zichtbaar maken? We zijn toch meer dan alleen techniek en de auto-industrie?

Meneer Teuber, hoe ziet de toekomst eruit voor de wereld van morgen en daarna?
Dat weet niemand. In deze zeer dynamische wereldmarkt ervaren we momenteel grote veranderingsprocessen in veel onderdelen van de samenleving. We zullen onszelf een heleboel vragen moeten stellen: Welke producten zullen in de toekomst daadwerkelijk naar Duitsland komen? En onder welke voorwaarden? Waar zal de wereldwijde productie naartoe gaan? En wie verdeelt het? Is een exporteur nog wel exporteur? Is een teler nog steeds teler of meer een energieleverancier? Wie is de consument van morgen, wat koopt hij of zij en hoe en waarom?

Meer van hetzelfde is niet de juiste manier om naar de toekomst te kijken. We kunnen geen uitspraken doen over de toekomst op basis van het verleden. We kunnen alleen proberen, falen en opnieuw proberen. Dit betekent het ontwikkelen van een constructieve mislukkingscultuur die ons nieuwe dingen leert! Als we falen en van onze fouten leren, kunnen we morgen succesvol zijn. En dat is wat we opnieuw moeten leren – ons toekomstige succes!

Voor meer informatie:
Mayer
Poststraße 30
89522 Heidenheim
Duitsland
T: +49 7321 9594 290
F: +49 7321 9594 299
info@mayer.de
mayer.de
Publicatiedatum: