Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kritisch kijken naar je businessmodel… Wie durft?

Stel jezelf de volgende vragen. Met welke veranderingen krijg ik de komende vijf tot tien jaar te maken? Welke gevolgen heeft dit voor mijn huidige businessmodel? Waar moet ik mijn businessmodel aanpassen en hoe ga ik deze aanpassingen bewerkstelligen?

Door John Hopman, ABAB



De afgelopen maanden ben ik op verschillende bijeenkomsten geweest. Tijdens een bijeenkomst van de TuinBouw Businessclub Zuid Nederland vertelde professor en ‘transitiegoeroe’ Jan Rotmans over de snelle veranderingen waar de tuinbouw momenteel mee te maken heeft. Het verdienmodel staat volgens Rotmans behoorlijk onder druk en het zal radicaal anders moeten. Tijdens ons eigen ABAB-congres Forward Thinking sprak Steven van Belleghem, thought leader op het gebied van digitalisering.

Bezoekers gingen naar huis met zijn boek ‘Customers the day after tomorrow’ dat ingaat op de gevolgen van Artificial Intelligence en robotisering voor de klantstrategie van bedrijven. En tijdens het Business Event in Land van Cuijk en Maasduinen sprak onlangs Jan Jonker, hoogleraar duurzame economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, over nieuwe businessmodellen in een veranderende economie. Hij legde de nadruk op het toenemende belang van de circulaire economie en verduurzaming in businessmodellen.

Zelfs als slechts tien procent van de verwachtingen van deze sprekers uitkomt, dan is het voor jou als ondernemer nu alle hens aan dek om te zorgen dat je meebeweegt met de veranderingen. Rotmans verwoordde het heel sterk: “Niet de grootste bedrijven zullen overleven, en ook niet de slimste, maar de meest wendbare.”

Levensduur van 75 naar 15 jaar
Zoals de geleerden stelden, staat elk businessmodel onder druk. Hadden 100 jaar geleden bedrijven nog een gemiddelde levensduur van 75 jaar, is de gemiddelde levensduur van een bedrijf nu nog maar 15 jaar. Dat heeft alles te maken met de veranderingen die elkaar steeds sneller opvolgen en waar elke ondernemer mee te maken heeft. Stilstand betekent dus nóg meer dan in het verleden een versnelde achteruitgang.

Een belangrijke transitie in de tuinbouw is de energietransitie. Zeker nu minister Wiebes zijn plannen bekend heeft gemaakt om voor 2030 Groningse aardgaskraan volledig dicht te draaien. Als grootverbruiker van het aardgas staat de sector voor belangrijke veranderingen. Verder zijn er de continue schommelingen in de markt en in de arbeidsmarkt waarop u moet anticiperen.

Begin met de voeten op tafel

Veranderen is moeilijk. Daarom zijn er nog altijd veel ondernemers die ontwikkelingen liever niet zien. Voorspellingen zoals die van de sprekers die ik aanhaalde, worden gebagatelliseerd. Wat ik vaak zie is dat tuinders het liefst ‘gewoon een tandje bijschakelen’. Beter zou zijn om juist even terug te schakelen en rust te nemen. Voeten op tafel en eens goed naar je businessmodel kijken! Innoveren begint met anders naar je businessmodel te kijken. Wat kan er slimmer, sneller maar in de eerste plaats anders om beter in te spelen op de veranderende omstandigheden? Want één ding weet je zeker: Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg (Albert Einstein). En hoewel uiteraard niet iedere verandering tot de gewenste innovatie leidt, is élke innovatie wel begonnen met verandering! En we leven in een tijd waarin alleen innovatieve bedrijven overleven.

Dus wat ga je morgen anders doen?

Publicatiedatum: