Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage: Flower Expo Ukraine

Tholen - In Kiev, Oekraïne, vond afgelopen week de Flowers Expo Ukraine plaats. Voor de twaalfde maal alweer kreeg organisator Nova Exhibitions de grote spelers uit de handel en de veredeling bij elkaar. Nederland was met 34 deelnemers zelf beter vertegenwoordigd dan ooit tevoren, aldus een trotse Kuno Jacobs.


Eugene Sidorov en Anastasia Ruzhyna presenteren de software oplossingen van Diamond; Yuriy Petrychko, manager Eastern Europe bij Haakman Flowerbulbs; Hennie Brockhoff en Maria Lazebnaya, Schreurs. Samen met Nova Exhibitions organiseert FlowerFame, het bedrijf van Hennie, de aankleding van tal van stands op de beurs; en Arno Klijbroek van bollenexporteur StoKolex

Klik hier voor een fotoreportage

Met name de aanwezigheid van veel handel is zogezegd een goed teken. Deze bedrijven zijn immers, naar de aard van het beestje, veel beweeglijker dan een veredelaar. Betrouwbare cijfers aangaande de omvang van im- en export is niet voor handen, maar er is sprake van een zeker stabiliteit. Zoals in andere Oost-Europese landen moet met Vrouwendag, met de eerste schooldag en op een handjevol andere, minder prominente feestdagen bloemen overhandigd worden. En dan mag de munt, welke dat ook moge zijn, nog zo goed of (meestal) slecht zijn, met deze incentive en 45 miljoen inwoners is de markt blijvend interessant.



Afgaand op de beurs is zonneklaar dat de roos verreweg de populairste bloem is, dat de vraag naar tulpen en andere bollen groot is en dat lokale productie of opvallend afwezig of niet bijster groot is. Dat laatste lijkt het geval, omdat er maar twee of drie Oekraïense siertelers zijn die zich qua bedrijfsvoering kunnen meten met een hightech Nederlands teeltbedrijf (in elk geval Ascania Flora en Camelia, beiden op de beurs aanwezig). Productie was verder niet vertegenwoordigd, waarmee het Oekraïense deelnemersveld met name bestond uit handel en op de bloemist gerichte toeleveranciers.

Dit jaar ontving de beurs 8970 bezoekers, een stijging van 24% t.o.v. vorig jaar toen er 7.243 bezoekers verwelkomd werden.

Klik hier voor een fotoreportage

Publicatiedatum: