Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Wat de groenbranche kan leren van een goede kop koffie…"

Eind januari stonden we met de VHG en Into Green op de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer. We hadden een bescheiden plekje, beetje achteraf, maar toch voldoende aanloop en veel interessante gesprekken over groen in gebouwen. Kortom, we hadden een goede beurs! Maar tegelijkertijd hebben we ook nog een wereld te winnen. De kennis over binnengroen is veelal beperkt en de vooroordelen groot.

Wat ons opviel op de beurs was het aantal stands met koffie. En dan geen lullige kleine stands, nee, mega groot, met prachtige glimmende apparaten in verschillende maten en smaken. Koffie is big business. En deze business heeft zich in een relatief korte tijd ongelooflijk ontwikkeld. Het is niet zomaar meer een bakkie. Koffie is nu beleving, kwaliteit, aandacht, onderscheidend zijn. En daar zijn heel veel smaken in. Koffie heeft een cruciale functie gekregen in en op het werk. Je denkt er niet zo over na, maar zonder goede koffie werkt het niet.

En zo is het dus ook met levend groen in de werkomgeving. We denken er niet zo over na maar als we het weghalen dan heeft dat direct effect op onze beleving, welzijn, gezondheid en productiviteit. Dat is inmiddels in legio onderzoeken en via legio prachtige praktijkvoorbeelden bewezen. Maar hoe maken we deze wetenschap tot een commercieel succes? De koffiebranche heeft aan een simpel bakkie koffie heel veel functies toegevoegd, heeft het tot een niet-weg-te-denken product gemaakt. De groenbranche kan daar lering uit trekken. Wij zullen het verhaal van het belang, de positieve effecten, het waarom van groen steeds weer opnieuw moeten vertellen. En steeds weer opnieuw laten zien. Investeren in communicatie. Net zolang tot het groen een niet meer weg te denken product is in gebouwen.

Op deze vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer stond een bescheiden aantal interieurbeplanters. Dat is een mooi begin. Ik hoop dat de komende jaren dit aantal toeneemt en dat we dan vanuit Into Green met hen op een centrale plek midden in de beurs staan waar je niet meer om het groen heen kunt. Een plek met goede gesprekken over goede voorbeelden van groen op de werkplek. Zo u wilt met een goede bak koffie er bij.
Ik zie het als een uitdaging!

Bron: column Marc Custers, Into Green.
Publicatiedatum: