Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eric Egberts, BloomyPro

"Minder dan 1% van het totale bloemenassortiment verkrijgbaar in webshops voor consumenten"

Wist je al dat de bloemenwereld maar 0,01% aan haar totale aanbod snijbloemen verkoopt aan consumenten via e-commerce? Wanneer je de boeketten van de top 3 spelers in e-commerce bekijkt, kom je tot de conclusie dat zij maar zo’n 40 bloemenfamilies gebruiken. Per familie biedt men een aantal kleuren/soorten waardoor bloemenland niet meer dan 150 unieke bloemen presenteert in webshops aan consumenten. Een schraal contrast met de meer dan 10.000 unieke bloemen die de veiling verhandeld.

Onderstaande column is van de hand van Eric Egberts, oprichter van BloomyPro en, zoals ook uit zijn verhaal blijkt, warm pleiter voor (het benutten van) een zo breed mogelijk assortiment bloemen en planten.

De bloemenwereld is de omgekeerde wereld. In andere branches (denk aan witgoed en mode) kun je wat je in een fysieke winkel ziet ook online bestellen. Sterker nog: het online aanbod en keuze mogelijkheden zijn in webshops nog veel groter als in de winkel om de hoek.

Ben je nog niet bijgekomen van deze verbazing, dan val je al in de volgende: Waar is de creativiteit van de bloemist? Waar is het onderscheidend vermogen van de winkel die de boeketten levert? De meeste bloemisten nemen opdrachten aan waarin zij geen enkele vrijheid en creativiteit laten zien! Waar je in de mode je eigen schoenen mag samenstellen, is dat bijna niet mogelijk om een persoonlijke creatie te bestellen.

Denk nog eens aan witgoed: een wasmachine heeft geen emotie. En toch kopen webshops zoals Coolblue deze met veel beleving. “Het is altijd iets met een plaatje, prijsje en knopje," vertelt Coolblue-eindbaas en mede-oprichter Pieter Zwart wanneer hij praat over webwinkels tijdens ING Business Boost. Maar “Het gaat om de klantreis.” De manier waarop Coolblue met de klant om gaat, zorgt voor het onderscheidend vermogen en enorme klant betrokkenheid bij het merk.

De bloemenwereld kan daar nog zoveel van leren. Onze branche is zelfs uitmuntend geschikt voor het onderscheiden met beleving. Met bloemen geef je een gevoel op de meest emotionele momenten van het leven. Met bloemen geef je liefde, troost, blijdschap en zoveel meer. Dit is juist de markt waar de beleving inzit, maar webwinkels springen daar niet op in.

Ik stel mijzelf de vraag; wanneer gaan bloemisten een breder en dieper sortiment aanbieden? Wanneer gaat ze echt los in hun creativiteit en bepalen ze zelf de prijzen en marges? En maakt de bloemist de mooiste klantreizen mogelijk?

Voor meer informatie:
BloomyPro
Eric Egberts
M: +31651388039
E: eric.egberts@bloomypro.com
www.bloomypro.com

Publicatiedatum: