"De niet-saaie kant van de glastuinbouw biedt zoveel kansen"
Hoe kwam je destijds bij Zyon Group terecht?
“Ik sloot mijn studie communicatie af met een afstudeerstage bij Westland Marketing. Hoewel ik al bijbaantjes in de kas heb gehad, leerde ik tijdens die stage pas echt de 'dynamische kant' van de glastuinbouwsector kennen. Met die frisse blik op de sector ben ik vervolgens via een uitzendbureau bij Zyon Group terechtgekomen.”
Even kort, wat doet Zyon Group precies?
“Zyon Group houdt zich bezig met bloemen, planten en complete concepten voor supermarktketens door heel Europa. We kopen in en produceren dan onder meer kant en klare boeketten, met etiket en al. Supermarkten hoeven de boeketten dan alleen nog maar neer te zetten. Ze hebben er verder geen omkijken meer naar: dat is de service die wij verlenen. Kwaliteit is daarbij van levensbelang. Kijk, elke exporteur kan min of meer dezelfde bloemen en planten leveren, maar hoe springen we er uit? Dat is elke dag weer de vraag. Hoe onderscheiden we onszelf?”
En welke rol speel jij daarbij?
“Onze inkopers en accountmanagers staan voortdurend in contact met de leveranciers en afnemers om alles in goede banen te leiden. Het is mijn taak om ze daarbij te ondersteunen. Ik verwerk orders, doe calculaties - voor aanbiedingen bijvoorbeeld - en heb plaatsvervangend klantcontact. De afwisseling daarin houdt het werk leuk. Soms spreek je drie of vier klanten op een dag die allemaal wat anders willen. De één gaat voor absolute kwaliteit, terwijl de ander voornamelijk geïnteresseerd is in de allerlaagste prijs.”
Orders verwerken, calculaties doen... Je hebt toch communicatie gestudeerd?
“Klopt! Toch heb ik altijd iets met cijfertjes gehad. Deze commerciële functie spreekt me erg aan omdat het een uitstekende kans is om te ontdekken waar ik goed in ben en waar ik heen wil met mijn carrière. Daarbij kan ik hier de kennis die ik tijdens mijn studie heb opgedaan ook toepassen.”
Heb je al enig idee welke kant je hierna op wilt?
“De komende jaren wil ik binnen Zyon-Group graag zoveel mogelijk leren en hopelijk doorgroeien. Daarna zie ik mezelf in de toekomst misschien wel werken in een marketingfunctie, maar wel in combinatie met verkoop. Dat sluit goed op elkaar aan, omdat verkoop naar mijn mening steeds meer met marketing te maken heeft. Eerst maar eens even goed de commerciële kant ontdekken. Ik heb de niet saaie kant van de glastuinbouw nu in elk geval al ontdekt en die biedt zoveel kansen!”
Bron: HortiValley