Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Van dollar-shop naar kwaliteitstuincentrum

Tien jaar zijn er verstreken sinds Randy Stetor en zijn echtgenote Debra Galob hun tuincentrum PGH Garden in Bethel Park (Pennsylvania, VS) oprichtten. In die tijd hebben ze geleerd wat er nodig is om een plant van goede kwaliteit te kweken. Er komt meer bij kijken dan alleen het kopen van een aantrekkelijke plant en hopen dat-ie snel verkocht wordt.

door David Kuack

Grote leercurve
Toen Randy en zijn vrouw in 2007 PGH Garden begonnen, keek hij heel anders tegen planten aan: "We hadden toen vier winkels waar alles voor één dollar verkocht werd. We verkochten wat planten vanaf het voetpad voor de winkel, zodat we mensen binnen zouden halen om onze tuinhandschoenen en gereedschap te kopen. Dit is in de loop der jaren gegroeid." Toen veel onafhankelijke dollarwinkels in 2007 tijdens de recessie sloten deed het echtpaar al hun winkels weg, behalve deze, tien mijl ten zuiden van Pittsburgh. Door de groei van de plantenverkoop besloten ze er een tuincentrum van te maken en leerden ze gaandeweg steeds meer over planten. 

Hun aanvankelijke focus op goedkope planten resulteerde in directe concurrentie met supermarktketens. Door de plantenmarkt te bestuderen kreeg Randy hier meer inzicht in. Door producten van verschillende telers door te verkopen begon hij ook te begrijpen dat eindeloos veel verschillende zaken invloed hebben op de plantkwaliteit. Uiteindelijk beseften ze ook de voordelen van het aanbieden van kwaliteitsproducten.

Bob's Market
Randy en Debra kopen nu 60% van hun planten bij Bob's Market and Greenhouses, een kwekerij gelegen in Mason, West Virginia. Als belangrijke oorzaak voor hun kwaliteitsplanten, geven de kwekers het gebruik van Stockosorb hydrogel in het substraat aan. Ook Randy en Debra hebben gezien wat voor effect dit heeft op de kwaliteit van de planten. "Je ziet het kwaliteitsverschil tussen de planten van Bob's Market en de planten van andere kwekers al snel", vertelt Randy. De hydrogel functioneert als een soort waterbuffer in het substraat. 



Foto's met dank aan PGH Garden.

Blik op kwaliteit
Kwaliteitsverschil is leuk, maar uiteindelijk draait het natuurlijk om ROI. Ook daar denkt Randy over na. "Als ik aan mijn winkel denk, doe ik dat vanuit twee verschillende perspectieven: vanuit mijzelf als winkeleigenaar en vanuit de klant." 

Vanuit klantperspectief merkt Randy dat de consumenten tevreden zijn met de planten die met Stockosorb zijn gekweekt. Op basis van deze ervaring vragen mensen speciaal naar planten van Bob's Market.

Ook vanuit zijn visie als winkeleigenaar zijn de kwalitatievere planten een logische investering. Het substraat is veel vergeeflijker, de planten hebben een eigen voorraad. "Planten die niet goed worden geïrrigeerd, verwelken normaliter binnen een paar dagen en de bloemen gaan erop achteruit. Dat kost ons geld. Het is voor ons beter om planten te kopen die misschien iets duurder zijn maar niet zoveel aandacht nodig hebben om ze er goed uit te laten zien."

De omloop is door de betere kwaliteit planten bovendien hoger en daardoor heeft Randy minder medewerkers nodig om de planten te verzorgen. “We hoeven Bob’s product nauwelijks water te geven. We hebben voor onze winkel 5 voltijd- en 4 deeltijdmedewerkers en hebben deze vooral bij de kassa nodig. Een werknemer die zich niet met watergeven bezighoudt, kan een van de kassa’s bedienen, waardoor we de klanten tevreden houden."





Planten met Stockosorb in het groeimedium hebben minder water nodig waardoor de medewerkers van PGH Garden meer tijd hebben om hun klanten te helpen.
 
Wat zit er in het groeimedium?
Randy beschouwt zichzelf als een beginnende teler maar zijn ervaring als verkoper van Bob’s Market planten heeft hem geleerd hoe belangrijk een goed gehydrateerd groeimedium is. Uiteindelijk heeft hij zijn bedrijf zelfs moeten uitbreiden.
Randy zegt dat een van de grootste lessen die hij heeft geleerd door planten van Bob’s Market te kopen is te kijken naar wat er in het substraat zit. Dat doen ze dan ook elke keer als ze met andere telers overwegen samen te werken. "We kijken niet alleen naar het bovengedeelte van de planten, we willen ook weten wat er in de pot zit; welke componenten, zoals bijvoorbeeld Stockosorb, heeft de teler in het groeimedium opgenomen?"




De klanten van PGH Garden zijn zo tevreden over de prestaties van met Stockosorb gekweekte planten dat ze bij terugkeer speciaal om planten vragen die met deze hydrogel in het groeimedium zijn gekweekt.



PGH Garden richtte zich in het begin op goedkope planten maar ging daarna planten met meerwaarde verkopen.

Eind van het seizoen
"Volgens Scott Barnitz van Bob's Market kunnen de meeste klanten zich niet herinneren hoe de planten er bij aankoop uitzien maar wel degelijk hoe ze er aan het eind van het seizoen uitzien,” zegt Stetor. “Dit bepaalt of ze terugkomen om meer planten te kopen. En de opname van Stockosorb in hun groeimedia heeft hierbij groot verschil gemaakt."

Voor meer informatie over PGH Garden: (412) 833-3610; pghgarden@gmail.com; http://www.pghgarden.com.

David Kuack is een freelance technisch schrijver in Fort Worth, Texas.

Voor meer informatie over Stockosorb:
Evonik
www.STOCKOSORB.com
Publicatiedatum: