Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
fotoreportage ProFlora

Flinke groei voor Colombiaanse sierteelt

Tholen - De Colombiaanse sierteeltsector maakt een stormachtige groei door. Het productieareaal stijgt, de export stijgt en op de Proflora werd vorige week duidelijk dat die groei nog niet ten einde is.


Het Nederlandse paviljoen en de exposanten



Vorige week vond in Bogota de Proflora plaats, de grootste sierteeltbeurs van Zuid-Amerika. Op de beurs waren 30 Nederlandse bedrijven vertegenwoordigd. Het driedaagse evenement in Bogota, Colombia, telde 328 standhouders en trok ruim 7.000 bezoekers. Onze verslaggever was ter plaatse en maakte een uitgebreide fotoreportage.

Nederlandse samenwerking

Op de beurs werd duidelijk dat de groei van de Colombiaanse markt al indrukwekkend te noemen is en dat veel spelers een nog veel groter potentieel zien liggen in de markt.


Beursvloer Proflora.


Vorig jaar is bijvoorbeeld het hoogste aantal patenten uitgegeven. Daarnaast is het areaal bloementeelt tussen 2012 en 2016 met meer dan 18% gegroeid tot meer dan 7000 hectare. De export is gegroeid tot 225.000 bloemen in 2016 en dit jaar is de export al 9% hoger dan vorig jaar.

Nederland is een belangrijke partner voor Colombia. Ook de wederzijdse uitwisseling met Nederland heeft een hoge vlucht genomen. De export van Colombia naar Nederland ging in 2014 over de grens van 250 miljoen euro heen, maar in 2016 was dat al 400 miljoen. Volgend jaar schroeft KLM het aantal wekelijkse cargovluchten Bogota-Amsterdam op van 3 naar 4.





Logistieke lastigheid
Toch is het in Colombia niet allemaal rozengeur en manenschijn. Orkaan Irma heeft de afgelopen maand flink wat logistieke problemen opgeleverd. Vluchten zijn vertraagd, er is maar beperkte ruimte beschikbaar in de vliegtuigen en de kosten van transport zijn hoog. Toch lijkt dat de sfeer niet te drukken op de beurs. Het belang van hecht contact met afnemers wordt er wel door benadrukt.

De staking van piloten bij luchtvaartmaatschappij Aviance heeft het aantal beursbezoekers geen goed gedaan. Standhouders toonden zich tevreden over de kwaliteit van bezoekers, maar hadden de eerste twee dagen iets meer verwacht.



Verder groeien
Een ander belangrijk doel voor Colombia is om in zijn totaliteit verder te groeien. Daarmee doelen ze vooral op de sociale omstandigheden: het verbeteren van werkomstandigheden en het leven van de arbeiders en hun families. Het is verder een belangrijk doel van de impact die de bloemsector heeft op het milieu te verminderen.

Nieuw merk
Om binnen de huidige markt nog verder te kunnen groeien, is er een nieuw merk gelanceerd tijdens de openingsceremonie van de beurs: "Flowers of Columbia". Dit nieuwe merk zal onder andere gebruikt worden door Asocolfores. De directeur van het bedrijf, Augusto Solano, liet in een persbericht weten dat "Dit nieuwe merk ons aantrekkelijk maakt bij een jonger publiek. Het is een uitdaging om een langdurige relatie met consumenten op te bouwen, vooral met de jongere generatie...", zegt hij. Met "Flowers of Columbia creƫren we nieuwe mogelijkheden voor onze bloemen. We willen dat klanten in onze belangrijkste markten niet alleen in ons land op vakantie gaan, maar onze bloemen ook mee naar huis nemen..."


Bekijk de fotoreportage hier.