Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jacques Vandermeiren:

“Allianties rederijen haten onzekerheid”

Tholen – De haven van Antwerpen telt 13.000 hectare op de rechter en linkeroever. Als het aan het havenbedrijf ligt, komt daar tegen 2022 nog een extra dok bij. De trend van groot groter grootst in de scheepvaart is een kans voor de haven, maar er ligt ook een gevaar in, zo vertelt de kersverse CEO van het Antwerpse Havenbedrijf Jacques Vandermeiren.


Dagvoorzitter Jan-Jaap in der Maur interviewt Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp.

De beslissing over al dan niet uitbreiden van de haven van Antwerpen met het Seaftinghedok moet volgend jaar door de regering genomen worden. Bij groen licht kan het bouwen daarna beginnen. Als opleverdatum noemt Jacques tijdens zijn kennismakingsinterview tijdens het NT Port Event 2022 of 2023. "De haven is interessant voor haar klanten door de balans van import en export," vertelt hij. Op dat punt kan een haven zich onderscheiden. Toch zien bijvoorbeeld grote Chinese bedrijven de havens van Antwerpen en Rotterdam als één havengebied. Sommigen trekken Zeebrugge ook bij Antwerpen, weet Jacques. Enerzijds moeten de havens inspelen op meer samenwerking en profiteren van de nabije ligging van de andere havens.

Jacques ziet vooral mogelijkheden om samen te werken op het gebied van de energietransitie en oplossingen om de CO2 uitstoot te verminderen. Of een samenwerking op ICT gebied om samen een digitale structuur op te zetten. Die goede relatie van 'bevriende concurrenten' geldt niet voor alle segmenten, verwacht hij. "Er zal in sommige segmenten, zoals containers, altijd concurrentie blijven. Dat is goed om ons scherp te houden."



Onzekerheid
In de containervaart is sprake van een flinke consolidatie en schaalvergroting. "Dat is een voordeel voor grote havens, maar een nadeel voor kleine havens," legt Jacques uit. Schepen als de Madrid Maersk, goed voor meer dan 20.000 TEU, dat onlangs de havens van Antwerpen en Rotterdam aandeed illustreren die trend. Die grote schepen doen minder en vooral grote havens aan.

Doordat de maritieme sector is verdeeld in drie allianties die de dienst uitmaken, is er voor een haven ook veel te verliezen. Dat vormt een risico voor de havenbedrijven, een "shift" van een alliantie kan grote gevolgen hebben. "Ik heb geleerd sinds ik directeur van de haven ben dat de allianties onzekerheid haten," vertelt hij. Die haat is zo groot dat onzekerheid een belangrijk motief is voor de allianties om routes onder handen te nemen. De congestie in Antwerpen kan zo'n onzekerheid zijn.

Om dat probleem op te lossen worden verschillende stappen gezet. Zo gaan terminals in een 24-uursdienst werken, waardoor er meer vrachtverkeer 's nachts op de ring rijdt. Dat moet een deel van de druk van de ketel nemen. Ook wil Jacques kijken om de 1.000 kilometer spoor die er in de haven ligt efficiënter te gebruiken. Het spoor heeft momenteel een aandeel van 6 tot 7% in het transport, als het aan Jacques ligt zal dat stijgen naar 15%. Voor het nieuw te bouwen Saeftingedok zet hij zelfs in op 20% via het spoor.
Publicatiedatum: