Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Royal FloraHolland wil sneller digitaliseren

"Digitalisering gaat te langzaam." Dat zegt de eigenaar van Easygrow tijdens de ALV van Royal FloraHolland. Lachend, maar wel serieus. Zijn compagnon deelt die mening. "De lijnen moeten korter, maar we realiseren ons ook dat dat niet zo makkelijk gaat. Royal FloraHolland moet de nummer 1 positie blijven behouden en ook doorpakken op het gebied van digitalisering voordat iemand anders het doet."

Tijdens de rondvraag is er ook zorg. Investeren we niet teveel in digitalisering waarvan we nog niet weten of het ook de juiste stap is? Lucas Vos reageert: "Voor digitalisering hebben we een stip. Het is een stip op de horizon. Om daar te komen moeten we investeren. We kunnen niet blijven stilstaan en maar afwachten. Ook symboliseert deze stip een punt. Om achter dingen te zetten waar we groot mee zijn geworden. Denk niet alleen aan hoe het nu is, maar juist aan hoe we met elkaar kunnen zorgen dat we de wereldwijde marktplaats blijven. Onze kwekers hebben tenslotte de kennis, de goede producten en het netwerk!"

"Over vijf jaar moet alles hier gedigitaliseerd zijn, anders is het afgelopen met de veiling", zegt Lucas Vos verder. "We willen niet de V&D van de sierteelt worden."

De veiling heeft vorig jaar afscheid genomen van de eigen afdeling automatisering, een groep van meer dan honderd medewerkers. De ICT is inmiddels uitbesteed en er is een nieuwe ICT-manager aangetrokken. Bovendien maakt de veiling gebruik van een externe deskundige die directie en commissarissen bijstaat in de digitaliseringsslag. FloraHolland steekt dit jaar €14 mln in verbetering van de automatisering.

FloraHolland moest tweehonderd extra krachten aannemen, omdat er nog altijd veel bloemen worden geveild met de klok. De verwachting was dat dit fors zou afnemen.

Daardoor is er op de veiling veel meer logistiek werk te doen dan werd voorspeld. FloraHolland had het aantal logistieke medewerkers al ingekrompen en moet nu veel extra mensen inhuren om de, aan de handel beloofde, snelle doorlooptijden te kunnen waarmaken. Vos: "Op het hoogtepunt hadden we wel 200 externe mensen aan het werk. Nu gaat het beter."

Het betekent dat de personeelskosten amper dalen, waar juist een forse afname was voorzien. Het leidt er ook toe dat het strategisch plan van de veiling, FloraHolland 2020, is aangepast.

Bron: Royal FloraHolland / Het Financieele Dagblad
Publicatiedatum: