Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sonja Smit, Smit kwekerijen:

"Genoeg verborgen talenten"

Vitaliteit, het ontwikkelen van hun werknemers, goede arbeidsomstandigheden, MVO. De ambities liggen hoog bij Sonja Smit, HR Manager bij Smit kwekerijen. Sonja: “Ik geloof erin dat het succes van het bedrijf ligt in de kwaliteit van je medewerkers”. Dat gaat niet vanzelf, hoe pakt ze dat aan?

Vitaliteit
Ze investeren veel in de ontwikkeling van hun medewerkers. Het begint bij goede arbeidsomstandigheden. Vorig jaar legden ze de nadruk op vitaliteit. Hoe kunnen alle werknemers vitaal blijven tot hun 67e? Sonja: “Op één afdeling had ik veel fysieke klachten bij medewerkers. Ik was op zoek naar preventieve maatregelingen. We zijn gaan samenwerken met een fysiotherapeut die drie maanden lang groepstrainingen heeft gegeven. Die deed echt fysieke oefeningen met ons. Ik wilde onze medewerkers bewust maken van wat beweging met je doet. En ze te laten ervaren dat dit noodzakelijk is bij het repeterende werk wat sommigen doen. Ik heb het voor elkaar gekregen om het verzuim helemaal naar 0 te krijgen. Nu doen we nog steeds elke dag na de pauze 10 minuten oefeningen met elkaar in de kas”.

Stimuleren om te leren
Het stimuleren van werknemers is in een productieomgeving niet altijd makkelijk. Hoe doet Smit kwekerijen dat? Sonja: “Er zijn twee veranderingen waarom het ontwikkelen van medewerkers urgent is. De markt verandert, onze klanten willen bijvoorbeeld online bestellen. Dat eist andere verkoopvaardigheden van onze verkopers. Afgelopen jaar volgden we hiervoor een incompany verkooptraining van Kenneth Smith. En mensen moeten langer doorwerken. Het is dus goed om tijdig te kijken naar of een werknemer het werk wat hij/ zij doet wel kan blijven doen tot zijn 67e.

In de functioneringsgesprekken vragen we natuurlijk aan een medewerker hoe hij zich verder wil ontwikkelen. Of die wil doorgroeien en of dat binnen of buiten het bedrijf is. Zo heb ik bijvoorbeeld iemand gehad die aangaf de werkzaamheden niet de rest van haar werkende leven te willen blijven doen. Zij heeft de overstap gemaakt naar de customer service.

Alle vacatures die we hebben worden eerst intern uitgezet en we stimuleren ook bij werknemers om hierop te reageren. Veel vacatures worden intern ingevuld. Vervolgens maken we een Persoonlijk Ontwikkelplan, een POP. We inventariseren wat iemand nog moet ontwikkelen, wat ze intern kunnen leren en welke cursussen of trainingen ze nodig hebben."

Bron: Kas groeit
Publicatiedatum: