impressie Garden Retail Experience, Plantarium

De natuur terug het tuincentrum in

Tholen -  Wil je planten, potten of een potje Pokon verkopen, dan zul je deze moeten presenteren. Ging dat vroeger door een zo groot mogelijk aanbod op zo weinig mogelijk meters te zetten, vandaag de dag staan veeleer woorden als beleving en emotie centraal. "We proberen ons zo weinig mogelijk op de individuele producten te richten, maar daarentegen zoveel mogelijk levend en dood materiaal te combineren en overal de verbinding met de natuur te zoeken."


Kees de Haan, eigenaar en directeur van De Haan Group

Dat zegt Kees de Haan van De Haan Group, een bedrijf gespecialiseerd in het ontwerpen en inrichten van tuincentra. "Growing Emotion" is het thema van de The Garden Retail Experience (TREx) en verwoordt daarmee een breedgedragen trend in retailland. Dat wil zeggen, het gaat niet primair om de begrippen: die worden al gauw tot holle frasen wanneer die eenmaal tot mode zijn verheven. "Maar andersom is ook waar, dat zeker jongeren niet een karretje pakken bij de ingang en die dan volstoppen met planten. De reden is vaak simpel: ze hebben geen idee. Daarom moet je vooral inspireren, de combinaties zoeken en, inderdaad, 'beleving' creëren."


Een van dingetjes die hot zijn op het moment: planten mét groeilampjes

Op de TREx, in het Plantariumgebouw in Boskoop, heeft de organisatie een heus tuincentrum gebouwd. Een groot verschil met een IPM of Horti Contact is dat deelnemers niet een aantal meters vastleggen en die dan vol zetten met eigen producten, maar dat alles in elkaar overloopt. Kees: "Deelnemers betalen een deelnemers fee en zeggen wat ze willen presenteren. Wij gaan dan kijken hoe en waar we het presenteren, in welke combinatie en in welke toepassing. Dat gebeurt bij mijn weten nergens anders en in die zin zijn wij een uniek evenement."


Bloembollen weer terug in houten kistjes, met tegelijkertijd een moderne touch door de dynamische opstelling

Er staan zo'n 120 leveranciers. Een belangrijk deel daarvan bestaat uit ons welbekende bedrijven uit de sierteelt, maar denk ook aan tegels, gereedschap, decoratie, toeters en bellen voor de hond en bbq's. Het bezoek bestaat primair uit tuincentra en retailers. Midden op de beurs vindt men een groot Horecaplein met daarachter een theater alwaar doorlopend mensen uit de sector hun licht laten schijnen over markt en verkoop. Ook worden er rondleidingen gegeven over de beurs en worden er verschillende seminars gegeven.


Ook bij Florensis gaat het om combineren. Dit seizoen ligt een belangrijke focus op de Mix Masters, het presenteren van meerdere kleuren door elkaar


Een huisje - het is 'doodeenvoudig' en kost nauwelijks meer dan een 'gewone' stelling


Blik op de vloer in de plantenafdeling


Idem


Over beleving gesproken: live hondenkoekjes maken..


Een onderwerp waar de laatste jaren met regelmaat over gesproken wordt, is het probleem van hoosbuien en het opvangen van water. Ook op dat gebied kan een tuincentrum meedenken met de consument.


Nieuw type stellingkast


Veel 'visuals': magneetfolies over metalen, platte stellingen. "Die kosten tegenwoordig twee tientjes de meter, dus dat wordt steeds interessanter"


Expertise in de winkel - een open deur misschien, maar een waardoor de klant graag binnengaat


Decoratie, planten, stellingen en zelfs meubels: een mooi voorbeeld van wat bedoeld wordt met een organisch geheel


Publicatiedatum: 10-2-2017
Auteur: Geert Peeters
Copyright: www.bpnieuws.nl

 

 
 
tweet
 
delen

e-mail
   
afdrukken
 
abonneeren

 

Overig nieuws in deze sector:

17-11-2017 Plantarium 2018 en GROEN-Direkt onder één dak
17-11-2017 Italië: Myplant & Garden brengt internationale groene sector samen
17-11-2017 Blooming Cities #4 over Groen en Wonen
17-11-2017 Verkoopbeurs van Duitse Boomkwekerij kwekers
14-11-2017 "Italiaanse bloemen- en plantensector leeft weer op"
14-11-2017 Kleurrijke Lelieshow met meer dan 170 vazen
14-11-2017 Future Trends & Innovations in Horticulture Technology
13-11-2017 FERTINNOWA event bij World Horti Center
13-11-2017 Gehele sierteeltketen bijeen op eerste World Floral Summit
13-11-2017 Fotoreportage IFTF 2017
10-11-2017 De Haas Calla’s, Oriental Growers en Nini Flowers winnaars Dutch Flower Awards
10-11-2017 Fotoreportage: De Ruiter Cocktail Party
10-11-2017 Techniek en teelt aanwezig op IFTF
10-11-2017 Mis het niet: vandaag laatste kans om deze veredelaars te bezoeken
9-11-2017 FHTF dag 1: Sierteeltminnend Nederland vergaapt zich aan noviteiten
9-11-2017 Genomineerden Golden Singolo 2017 bekend
9-11-2017 Paletti Growers nodigt Nederlandse en Duitse telers uit
8-11-2017 Nieuw merk promoot bloemen uit Ecuador
8-11-2017 Beursweek van start
7-11-2017 Floradania: Tentoonstelling van Deense bloemensector tijdens FHTF

 

Een reactie plaatsen: (max. 500 tekens)




  E-mailadres tonen

   nieuwe code