Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

IFTF van start met Floriforum

Tholen - “It is good to stop and think”, vindt veredelaar Micha Danziger. Terwijl in de hallen van de Expo Aalsmeer de laatste hand werd gelegd aan de stands voor de IFTF die vandaag begint, vond gisteren in een naastgelegen ruimte het Floriforum plaats. Een gemixt gezelschap van kwekers, handelaren, retail en logistiek kwamen bijeen om na te denken over de toekomst van de sector. Er zijn nogal wat ontwikkelingen die hun invloed hebben op de bloemen- en plantensector. Zo werd er nagedacht over de aanstaande Brexit, CRISPR-Cas, en de vraag: hoe bewegen we de consument om meer bloemen te kopen, het liefst voor een hogere prijs.

Klik hier voor een fotoreportage.

Hogere prijzen
Branding is een manier om de prijs te verhogen. Heineken of Coca Cola kent iedereen. Maar om bloemen te branden, dat is een lastiger verhaal. Marco van Zijverden van Dutch Flower Group: “Dat bier of die cola smaakt overal hetzelfde, terwijl de kwaliteit en de kenmerken van bloemen overal verschillen.”

De Brexit is een ander onderwerp dat de gemoederen bezig houdt. Jonathan Ralling van Flamingo Horticulture wilde er wel wat over zeggen, maar “net als iedereen weet ik niet wat de plannen zijn. De bloemensector draait om de vraag ‘wat als’. Je moet altijd een plan B hebben. De Brexit is een van de obstakels die ons ertoe drijven nieuwe markten aan te boren.”

Logistiek
KLM-directeur Pieter Elbers was uitgenodigd om de toekomst van de sector op logistiek vlak te bespreken. Het waren moeilijke tijden voor de luchtvaartmaatschappij. Het aantal vrachtvliegtuigen werd teruggeschroefd van 11 naar 4. Desondanks verzekerde Pieter zijn toehoorders ervan dat bloementransport voor hen belangrijk blijft.


KLM-directeur Pieter Elbers

10 % van de totale cargo betreft bloemen, met name afkomstig uit Ecuador, Colombia en Kenia. Hoewel KLM met 500.000 vliegbewegingen aardig aan de max zit, is er wel groei mogelijk door efficiënter te werken. En daarvoor roept hij de stakeholders op om samen te werken.

Veredeling
Micha Danziger van Danziger en Hans van den Heuvel van Dümmen Orange waren aan het woord over productinnovatie. Vooral de laatste wond zich aardig op. “We verdelen al 400 jaar tulpen in Nederland en het proces is nog geen spat veranderd. Daardoor blijven we last houden van dezelfde problemen, zoals fusarium. Daarom investeren wij in manieren om de veredeling te versnellen, zodat we sneller ontwikkelen dan de ziekten.”


Micha Danziger en Hans van den Heuvel

Dümmen Orange werkt samen met diverse groentenveredelaars. Hans: “Zij begonnen dertig jaar geleden al met het veredelen van rassen die resistent zijn voor de meest voorkomende ziekten. Daar moeten wij ook naartoe. Marco van Zijverden is blij dat te horen. “Ja, het moet er mooi uitzien, maar ook waarde toevoegen door een langer vaasleven, resistentie en dergelijke. Daar hebben we meer baat bij dan een net iets andere kleur of vorm.”

Uiteraard kwam CRISPR-Cas ook ter sprake. Door de EU wordt deze methode van veredeling gezien als genetische modificatie, of wel GMO en is daarom niet toegestaan. Dümmen Orange heeft net de eerste paal geslagen voor een R&D-centrum in De Lier. Is dat wel een goed idee, vroeg de kritische dagvoorzitter Simone van Trier. Hans antwoordde dat hij Crispr-Cas graag zou gebruiken, maar dat er genoeg andere technologieën overblijven om te innoveren.

Klik hier voor een fotoreportage.