Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Flores Del Este, Colombia

Chinese bloemenmarkt groeit hard

De bloemensector ziet steeds meer mogelijkheden op de Chinese markt. De groeiende middenklasse van de grootste populatie ter wereld is bereid om meer te betalen voor bloemen van hoge kwaliteit, ziet Catalina Arango van Flores Del Este, een Colombiaanse hortensiateler. Deze ziet ook de vraag vanuit China steeds verder toenemen.

Catalina Arango, aan de linkerkant, tijdens haar eerste reis naar China (IPM Beijing 2016).

Potentie voor Colombiaanse hortensia's
"Colombiaanse hortensia's hebben een groot voordeel ten opzichte van Chinese hortensia's en bloemen die een lagere kwaliteitsstandaard en een minder goede houdbaarheid hebben", zegt Catalina. "Het enige probleem is dat de Chinezen de beste kwaliteit hortensia's willen tegen zeer lage prijzen. De import van hortensia's uit Colombia is in 2017 echter met 21 procent toegenomen. "

"Chinezen zijn gewend om traditionele bloemen zoals rozen, orchideeën en chrysanten te kopen, maar tegenwoordig beginnen ze meer unieke, niet-traditionele bloemen zoals hortensia's te kopen. Hoewel bloemen altijd een onderdeel zijn geweest van de Chinese bruilofttraditie, zijn tegenwoordig steeds meer gelegenheden reden om bloemen te geven."

Nieuwe generatie
De generaties van na de jaren '80 en '90 zijn de belangrijkste consumenten van verse bloemen in China, legt Arango uit. "Bedrijven floreren door het bewustzijn te creëren dat je elke dag bloemen kunt kopen en geven. Jongere consumenten zijn vertrouwd met e-commerce, en de verkoop maakt vooral langs die kanalen een groei door."

"Bloemen worden vooral ingekocht voor allerlei staatsaangelegenheden, particuliere consumptie van verse bloemen is nog steeds goed voor maar ongeveer 10 procent van het totaal in China", zegt Dong Wenyi, adjunct-directeur van het Kunming International Flora Auction Trading Center, het grootste bloemenveilingcentrum van Azië. Ter vergelijking: in Nederland wordt meer dan de helft van de verse bloemen gekocht door particulieren, in de Verenigde Staten is dit 40 procent. "Maar het groeit elk jaar met 10 tot 15 procent. Tegelijkertijd breidt de Chinese bloemenproductie zich jaarlijks uit met zo'n 15 procent."

Groeimarkt
De groei van deze productie is iets van de laatste jaren. "De provincie Yunnan, China's grootste bloementeeltgebied, plantte in 2016 ongeveer 87.000 hectare bloemen. Op de bloemenmarkt van Dounan in Kunming, de hoofdstad van Yunnan, wordt op jaarbasis meer dan 1.000 ton aan verse bloemen verzonden naar 80 Chinese steden en 50 landen en regio's. Het afgelopen jaar heeft Dounan meer dan 6,5 miljard bloemen afgezet en een omzet gedraaid van 5,3 miljard yuan (ongeveer 670 miljoen euro)", zegt Arango.

"Dit aanbod werkt een groeiend aantal bloemisten in de hand, waardoor mensen in grote steden eenvoudiger bloemen kunnen kopen of bestellen met hun smartphone." Internetadviesbureau iResearch raamt dat de Chinese e-commerce markt voor snijbloemen gestegen is van 1,2 miljard yuan (188 miljoen dollar) in 2013 tot 12,4 miljard yuan vorig jaar en in 2021 waarschijnlijk 50 miljard yuan (6,3 miljard euro) zal bedragen."

Verse bloemen in plaats van nepbloemen
De groeiende consumptie en het groeiende aanbod versterken elkaar. "Toen bloemen nog luxeproducten waren, gedijden telers alleen met grote feestdagen zoals Valentijnsdag en Chinees Nieuwjaar, en daarom zijn de prijzen van verse bloemen in China erg hoog", zegt Catalina. "In 2015 werden verse bloemen in China voornamelijk gekocht voor festivals en speciale gelegenheden, vaak door bedrijven. Vroeger stonden er vooral kunstbloemen in Chinese huizen voor de nieuwjaarsviering, maar nu de import elk jaar steeds meer groeit, kopen mensen steeds vaker verse bloemen in plaats van nepbloemen. De vraag naar bloemen wordt ten slotte ook verder gestimuleerd door de ontwikkeling van de stedelijke landschapsarchitectuur en de behoefte om de omgeving en daarmee de kwaliteit van het leven te verbeteren."

 

Voor meer informartie:
Asocolflores
www.asocolfores.org

Flores Del Este 
Catalina Arango
Email: carango@floresdeleste.com 
www.floresdeleste.com  

 

Publicatiedatum: