Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bloemen- en plantengroothandel boekt recordomzet: € 5,7 miljard

Met een omzet van € 5,7 miljard heeft de Nederlandse bloemen- en plantengroothandel in 2016 een record geboekt. Dit maakt de VGB bekend op basis van de statistieken van Floridata. Per bedrijf verschillen de resultaten behoorlijk, in de keten is het rendement nog niet bij alle partijen voldoende en er is onder handelaren ook zorg over de productvernieuwing. Virtualisering, service en ketenverkorting zijn voor versterking van de positie van de Nederlandse groothandel bepalende factoren, zo stelt de VGB.

De kamer- en tuinplanten deden het met een toename van 4% tot € 2,2 miljard beter dan de snijbloemen, die een plus noteerden van ruim 2% tot € 3,5 miljard. Het laatste kwartaal 2016 is het elfde achtereenvolgende waarin de Nederlandse exportwaarde in bloemen en planten stijgt, maar de toename met 2,6% is lager dan in het vierde kwartaal een jaar eerder.

Zorg om ketenrendement
”Het is een jaar om tevreden op terug te kijken, maar economisch gezien is er zorg om het rendement dat in de keten door de verschillende partijen wordt verdiend”, vindt Lex Ebus, interim-voorzitter van de VGB. ”Dat heeft zich de afgelopen jaren vertaald in onvoldoende investeringen in productvernieuwing. Dankzij met name het brede en diepe assortiment heeft Nederland een onderscheidende positie. En de kwaliteit moet beter worden aangeduid, bijvoorbeeld door verplichte vermelding van de oogstdatum. Voor zowel Nederlandse als internationale telers”, noemt hij als verbeterpunten.

”Voor ons geldt ook, dat wij de hele agrarische sector sterker moeten neerzetten. Het is toch vreemd, dat wij als wereldwijd het tweede agrarische exportland niet eens meer een eigen ministerie hebben”, stelt de interim-voorzitter van de VGB.

Virtualisering en ketenverkorting
Frank Koenen, CEO van FleuraMetz, verwacht in 2017 een versnelde groei in vergelijking met 2016, een jaar waarin hij de resultaten als goed kwalificeert. ”Nu moeten wij specifiekere keuzes maken. Wij willen dat in 2019 minimaal 70% van onze omzet afkomstig is van preferred suppliers, die via ons digitale platform zelf hun aanbod richting onze vakhandels gaan onderhouden en bepalen. In dat jaar kopen wij geen snellopers meer via de veilingklokken”, spreekt hij als ambitie uit.

Directeur Paul Goedegebuure van cash-and-carry Goedegebuure & De Mooij zag in 2016 juist klanten van internetaankoop terugkomen. ”Zien, ruiken, voelen, de kwaliteit fysiek beoordelen en het persoonlijk contact zijn in onze handel met snel bederfelijke producten ook belangrijk”, stelt hij voor de Nederlandse vakhandel vast. Koen Heijl, directeur van de op Duitsland gespecialiseerde groothandelaar W.K. Heyl Jr. schrijft de exportgroei richting het buurland voor een deel toe aan een hogere inkoopwaarde.
 
Verschillen per gebied
De groei met ruim 6% tot € 1,6 miljard bloemen- en plantenomzet op grootafnemer Duitsland is verder te danken aan de herstelde economie. Er is meer handel via internet waardoor een breder assortiment zichtbaar is en er zijn minder bloemisten gestopt dan een aantal jaren geleden. Goedegebuure bevestigt dat laatste ook voor de binnenlandse markt. ”En inderdaad waren met name de bloemen prijziger. Dat is goed voor de kwekers, voor ons moeilijker om door te rekenen. Maar de Nederlandse markt heeft zich in 2016 hersteld. Er is meer vertrouwen onder consumenten.”

In de top-10 afnemers die de VGB maandelijks publiceert is het Verenigd Koninkrijk het enige land dat in 2016 minder bloemen en planten uit Nederland afnam (-5% op € 883 miljoen). Na de sprong met 14% tot € 925 miljoen naar Engeland steeg de exportwaarde in 2016 in het eerste kwartaal met 1% om na het tweede kwartaal met 1% te krimpen. In het derde kwartaal lag de daling op 5% en in het vierde op 12%. Rusland is in 2016 uit de top-10 verdwenen. In 2016 waren er twee top-10 afzetbestemmingen die meer dan 10% klommen (België +11% tot € 256 miljoen en Denemarken + 11% tot € 126 miljoen). Nummer 14 Spanje deed het ook goed met een groei van meer dan 30% tot € 44 miljoen in december bij de bloemen.

Voor het eerst oversteeg de groep 'overige' afnemers van bloemen en planten vanuit Nederland in 2016 de omzetgrens van € 1 miljard nipt. Het aandeel hiervan steeg met 4%. ”Exportspreiding is gunstig voor de internationale positie van Nederland”, vindt de VGB.

De tabel Top-10 bestemmingen totale exportwaarde bloemen en planten vanuit Nederland in en tot en met december 2016 in euro’s vindt u hier.
 
Bron: Floridata / VGB
Publicatiedatum: