Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kansen voor Nederland op Noorse sierteeltmarkt

Afgelopen oktober 2016 vertrokken kwekers onder leiding van Ron Hooyman (FloraPlus), Nicolette Hooyman (FlowerSense) en Josephine Klapwijk (Royal FloraHolland) naar Oslo. Op het programma stond onder meer een bezoek aan ketens van bloemisten, tuincentra en supermarkten.



Noorse consumenten zijn erg behoudend in hun bloemkeuze. Ze kopen hoofdzakelijk rozen (90%) of anders tulpen en germini's. Opvallend is dat chrysanten nauwelijks worden aangeboden in Noorwegen, terwijl deze bloem meestal in de top 5 staat van snijbloemen binnen Europa. Volop kansen voor de Nederlandse sierteelt om verandering te brengen in het Noorse bloemenassortiment.

Hofleverancier verkoopt bloemen vanuit zeecontainer
Bij zelfstandig bloemist Blomsterboden worden we verrast door een zeecontainer met bloemen. Deze bloemist is de hofleverancier van het koninklijk huis. Prinses van Noorwegen, Mette Marit, haalt hier wekelijks haar bloemen, net zoals de 'gewone' Noorse consument. Deze bloemist staat dan ook bekend om zijn bijzondere 'craftsmanship' en goede kwaliteit.

Eigen productie sierteelt bijna verdwenen
Er is bijna geen eigen productie meer in Noorwegen. De bloemenproductie is de laatste jaren drastisch afgenomen en de productie van potplanten is stabiel. In de categorie bloemen worden alleen nog tulpen, gips- en ander kruid en lelies geteeld. Op het gebied van planten zijn dit Kalanchoes, Poinsettia's en tuinplanten. Noorwegen is daarmee afhankelijk van de import van sierteeltproducten vanuit andere landen. De importheffing op deze categorie is wel hoog en varieert per product.

Kansen voor verhoging consumptie
De gemiddelde Noorse bloemenconsument is een vrouw van 49 jaar die bloemen koopt om haar huis gezellig te maken (cosiness seeker). We kunnen deze consument bereiken via simpele promotiecampagnes vanuit de sector. Denk aan een poster met een eenvoudige maar doeltreffende uiting, of een filmpje van de kweker waar de bloemen vandaan komen. Het gemiddeld besteedbaar inkomen van Noorse consumenten en de betalingsbereidheid van Noorse bloemenkopers is hoog. Een mooie kans voor onze sierteeltsector om deze markt kennis te laten maken met een breder scala van onze prachtige bloemen en planten.

Bron: Royal FloraHolland
Publicatiedatum: