Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

46% werknemers ergert zich aan zakelijke WhatsApp-groepen

Met een vierde plek in het rijtje van meest gebruikte communicatiemiddelen op de werkvloer wint WhatsApp, na email, mobiele en vaste telefoon, terrein. Vooral millennials gebruiken de populaire app om contact te onderhouden met collega's en zakelijke contacten. Ondanks de populariteit van deze zakelijke communicatietool zorgt het gebrek aan gedragsregels ook voor wrijving op de werkvloer. Het is zelfs zo dat 46% van werkend Nederland het liefst direct uit zakelijke WhatsApp-groepen stapt. Telecomprovider Tele2 deelt, op basis van onderzoek onder ruim 1500 werkgevers en werknemers tussen de 18 en 65 jaar, drie gedragsregels die het app-contact met collega's kunnen verbeteren.

Die goeie, ouwe tijd zonder WhatsApp

Zat er maar een Out of Office op WhatsApp
Email is nog steeds hét communicatiemiddel dat op de werkvloer het liefst wordt gebruikt, gevolgd door de telefoon (vast en mobiel). Ook voicemail, sms, LinkedIn en Skype zijn populair bij werkend Nederland. Opvallend is het gebruik van WhatsApp op de werkvloer. Slechts een kwart zit tegenwoordig niet in een werkgerelateerde app-groep. Ondanks de populariteit van dit communicatiemiddel beschikken weinig organisaties over gedragsregels voor WhatsApp op de werkvloer, waardoor collega's zich regelmatig aan elkaar storen. Collega's die buiten werktijd van alles delen in de werk-appgroep wekken het meeste irritatie op (41%), gevolgd door collega's die overal op reageren, altijd het laatste woord hebben of communiceren met veel hoofdletters en uitroeptekens. Als gevolg hiervan zijn veel werknemers en werkgevers de appgroep liever kwijt dan rijk. En ondanks dat 43% van werkend Nederland de meldingen van berichten in de werk gerelateerde appgroepen al regelmatig 'dempen', snakt zelfs bijna één derde van de werknemers naar een Out of Office-reply op de app.

Ondanks irritatie toch verbondenheid
Ondanks een behoorlijke dosis irritatie, blijkt zakelijk WhatsApp-contact met collega's toch ook aantoonbaar bevorderlijk voor de onderlinge relaties. De app zorgt in bijna de helft van de gevallen voor een betere band tussen collega's. Bovendien heeft 50% van de ondervraagden sinds deelname aan de werkgerelateerde WhatsApp-groep een betere verstandhouding met het team. "Er is sprake van een haat-liefde verhouding", concludeert Barry Wissink, directeur Tele2 Zakelijk. "Hoe geliefd WhatsApp ook is, als gevolg van de ergernissen, verlangen we naar een Out of Office-reply op de tool. Dit gaat zelfs zo ver dat 54 procent van de werkgevers het liefst direct uit de zakelijke WhatsApp groepen wil stappen, net als 37 procent van de werknemers. Zakelijke inzet van WhatsApp lijkt ingegeven door de gewoonte vanuit privégebruik en wint snel terrein. Maar niet iedereen is hiervan gediend. Het is duidelijk dat zowel werkgever als -nemer moet aftasten hoe deze nieuwe vorm van bereikbaarheid iets toevoegt". Als specialist in vaste en mobiele bereikbaarheid moedigt Tele2 zakelijk werkend Nederland aan om met elkaar in gesprek te gaan over duidelijke regels voor het gebruik van nieuwe communicatiemiddelen op de werkvloer. Want zonder duidelijke spelregels, ligt irritatie op de loer.

Gouden gedragsregels voor WhatsApp op de werkvloer
In bedrijven waar (ongeschreven) WhatsApp-regels gelden, kwamen onderstaande drie gedragsregels als winnaar uit de bus.
  • Geen privéberichten delen in zakelijke app-groep
  • Niet een enkele collega aanspreken in de zakelijke app-groep, zoals bv bij felicitaties
  • Alle informatie in één bericht plaatsen, niet in separate berichten
Publicatiedatum: