Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Daniel van den Nouweland, Marjoland

"Kansen genoeg voor rozenteelt in Nederland"

Hoe ziet Daniel van den Nouweland (31), commercieel directeur van Marjoland, de toekomst van de kwekerij? "Ik heb er samen met mijn familie bewust voor gekozen niet naar het buitenland te verhuizen, maar hier te blijven omdat er genoeg kansen zijn."


fotocredit: FloraHolland

Daniël vindt lange termijn denken heel belangrijk. "Het gaat er niet om dat je alle kilo's van de plant er uit perst. Nee, de plant moet op lange termijn gezond blijven en goed groeien. Onderaan de streep houd je hier meer rendement aan over. Een lange termijn visie is belangrijk om iedereen dezelfde kant op te laten kijken. In de rozenteelt word je elke dag beconcurreerd. Daarom is het belangrijk om een topproduct te leveren."

Switch naar digitaal maken

De rozen van Marjoland gaan voornamelijk naar het hoogwaardige segment van de markt. Tachtig procent vindt zijn weg naar de bloemist en daarnaast een deel kiosken en supermarkten in Europese landen. "Ik verkoop een deel van ons product via de koppeling in onze webshop en via klokvoorverkoop in FloraMondo. Veel klanten hebben inmiddels de switch naar digitaal gemaakt," aldus Daniël.

Klant meer bieden
"De toekomst van het bedrijf ligt hier in Nederland. Een aantal jaren geleden heb ik nagedacht met mijn familie of we de sprong naar Kenia zouden maken om daar verder te gaan. Uiteindelijk niet gedaan, want centraliseren is voor Marjoland de toekomst. Bleiswijk is verkocht en nu zitten we alleen nog in Waddinxveen. Daarna heb ik een visie uitgestippeld met ons team: hoe nu verder. Ons assortiment rozen is verbreed en dat is uiteindelijk het beste voor de klant. Die kunnen we daardoor meer bieden. De klant kan daardoor fijnmaziger inkopen."

Cirkel van invloed
Daarnaast is positionering van het product enorm belangrijk. De verpakking en de huisstijl zijn gemoderniseerd. Dat heeft veel gedaan met de merkbekendheid. Daniel haalt de cirkel van invloed van Covey aan. "Waar heb je geen invloed op? Op de valuta wereldwijd en op het weer. Waar heb je wel invloed op? Juist, de kwaliteit. Alle beslissingen worden hier genomen op basis van die kwaliteit. Die moet goed zijn en blijven. Dan kun je een topbedrijf zijn."

bron: FloraHolland
Publicatiedatum: