6 highlights in de internationale bloemenhandel

In onderstaande presenteert Royal FloraHolland een bescheiden marktonderzoekje: waar liggen voor de coöperatie de kansen en uitdagingen? Men komt tot zes highlights, die in het bijzonder de aandacht verdienen:

1. Minder aanvoer van snijbloemen uit het buitenland
Van januari tot juni 2018 voerden buitenlandse kwekers voor ruim € 360 miljoen aan snijbloemen aan. Dit is bijna 3% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar, en goed voor ruim 28% van de totale omzet van snijbloemen. Planten uit het buitenland zijn van januari tot juni 2018 goed voor een omzet van zo'n € 60 miljoen. Daarmee veroveren ze een marktaandeel van bijna 6%. Dit percentage is vrijwel gelijk aan vorig jaar.



2. Roos is én blijft internationaal belangrijk
De roos is het belangrijkste importproduct en heeft bij de snijbloemen een marktaandeel van 65%. De top 3 landen waar de meeste snijbloemen vandaan komen zijn Kenia (44%), Ethiopië (22%) en Israël (8%).

Bij planten is de rododendron met een marktaandeel van 11% het populairste importproduct. De grootste aanvoerlanden voor planten zijn België, Duitsland, Spanje, Italië en Denemarken. De aanvoerpercentages van deze landen liggen dicht bij elkaar.

3. Ethiopië investeert in tuinbouwgrond
Kenia en Ethiopië zijn internationaal hofleveranciers van rozen. Het aantal leden van Royal FloraHolland telt in Kenia dan ook ruim 100 en in Ethiopië bijna 30. In beide landen investeren kwekers in uitbreiding en innovatie. Zo is in het noorden van Ethiopië bij Bahir Dar een perceel van 500 hectare tuinbouwgrond in ontwikkeling. Nederlandse kwekers in Ethiopië beschouwen dit als een ideale locatie voor uitbreiding.

4. Kenia ontwikkelt de perfecte exportdoos
Ook kwekers in Kenia zitten niet stil. In samenwerking met Royal FloraHolland, KLM Cargo en Schiphol Cargo denken zij bijvoorbeeld na over besparen op zee- en luchtvrachtkosten. Uit onderzoek blijkt dat momenteel meer dan 300 verschillende exportdozen voor transport in omloop zijn. Om de kwaliteit te kunnen waarborgen en een hogere verpakkingsdichtheid te realiseren, startte in mei 2018 een pilot voor het ontwikkelen van de perfecte exportdoos. De komende tijd testen kwekers samen met Royal FloraHolland, KLM Cargo en Schiphol Cargo verschillende dozen.

5. Spannende tijden in Colombia
Colombia is een grootmacht in de sierteeltsector. Op Nederland na is het 's werelds grootste exporteur van bloemen. Het grootste deel van de handel vanuit Colombia gaat rechtstreeks naar de Verenigde Staten. De afgelopen twee jaar kampt het land met dalende exportcijfers. Dit heeft met name te maken met de politieke situatie. De komende tijd is daarom spannend. Op 17 juni 2018 koos de bevolking Iván Duque als nieuwe president. In zijn overwinningsspeech vertelt hij dat Colombia het land van ondernemers moet worden: "Het moet uit zijn met sociaal protest, werknemers en werkgevers moeten broederlijk gaan samenwerken."

6. Wereldwijd digitaliseren is een must
Mede dankzij digitalisering en virtualisering neemt de internationale handel in de sierteeltsector toe. In de eerste helft van 2018 hoorden we van buitenlandse leden echter regelmatig dat de digitalisering bij Royal FloraHolland sneller moet. Jan Lunsingh Scheurleer, Key Accountmanager Kenia bij Royal FloraHolland, vertelt: "Om de internationale directe handel van onze leden te faciliteren, is haast geboden bij Floriday en een goed werkend internationaal betaalsysteem. Dit is dan ook één van onze prioriteiten."

bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2018