Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Koning op bezoek

Anthura pakt groots uit op 80ste verjaardag

Tholen - In aanwezigheid van koning Willem-Alexander en een grote schare relaties vierde Anthura afgelopen vrijdag haar 80ste verjaardag. De koning werd op een uitgebreide rondleiding getrakteerd, waarna o.l.v. Matthijs van Nieuwkerk drie tafelrondes gehouden werden. Prominente gasten uit de tuinbouw, de onderzoekswereld en de retail schoven aan om hun visie op veredeling, duurzaamheid en de afzet van morgen te delen. Een bezoek aan de showroom en een bbq vormden het sluitstuk.




Kosten nog moeite waren gespaard en de line-up onderstreepte onmiskenbaar welk aanzien Anthura in de sierteelt maar ook ver daarbuiten geniet. De veredelaar, die zich recentelijk vooral in de kijker speelde met diens deelname in GenNovation en met het naar eigen zeggen volledig in kaart brengen van het genoom van zowel de anthurium als de phalaenopsis, verkoopt de eigen variëteiten in alle hoeken van de wereld.





Dat had de grootvader van de de heren Mark en Iwan van der Knaap, die samen met Marco van Herk sinds 2004 de directie vormen met zijn groentetuintje natuurlijk nooit kunnen bevroeden.


In het kasboek uit 1938 staan de eerste notities van Jan van der Knaap, de eerste generatie die het tuinbouwbedrijf begon.




Aan tafel
De koning werd vergezeld door de commissaris van de koning en de lokale burgemeester. Na de rondleiding waren zij tevens getuige van het eerste tafelgesprek, en zowel die als de twee daarop volgende bleken de moeite waard. Nu eens niet de marketing miepen en futurologen, die zich op dergelijke feestjes meestal op het podium dringen, maar de mensen die daadwerkelijk zorgen voor de veredeling, productie, logistiek, afzet, verkoop.



Zo gingen Ernst van den Ende (directeur Plant Science van WUR), Michel Haring (hoogleraar plantfysiologie), Anke Sørensen (vicevoorzitter Keygene) en Heleen Bastiaanssen (anthurium veredelaar bij Anthura) in gesprek over de veredeling van morgen; kruisten Volkert Engelsman (directeur Eosta), Cees van der Meij (directeur Royal Lemkes), Leon Mol (directeur product safety Ahold Delhaize) en Henri Oosthoek (directeur Koppert Biological Systems) de degens over duurzaamheid en werd de markt van morgen geschetst door de heren Rogier Schmit (Vanad Biss), Steven van Schilfgaarde (CEO FloraHolland), Martijn van Noort (directeur Floral Trade Group), Marcel van der Hoeven (directeur Blueroots) en Geert van Geest (directeur LVG Plants).



Brandweerwagen rode orchidee
"Een brandweerwagen rode orchidee, kan dat?", vroeg Matthijs de eerste tafel. Hij dwong daarmee de dames en heren direct openheid van zaken te geven: wat kan de consument verwachten, welke mogelijkheid bieden die nieuwe veredelingstechnieken en hoe zit dat eigenlijk met GMO? En wat wil dat zeggen, 'we hebben het hele genoom in kaart gebracht'? Het is zeker voor de niet ingewijden complexe materie, maar duidelijk werd dat nu, op dit moment in de geschiedenis, op dit vlak waanzinnig spannende dingen staan te gebeuren.



Een combinatie van big data en ultra fijne machinerie om op microscopische schaal te kunnen knippen en plakken, gaat in de allereerste plaats voor enorme snelheid kan zorgen. De hele body aan ethische problemen, waar Matthijs een aantal keer gewag van maakte, moet weliswaar niet gebagatelliseerd worden, maar je moet er ook niet teveel over zeuren. Heimelijk gelooft men namelijk, met de kansen die deze technieken beiden en de mogelijkheden tot het vinden van nieuwe en sterkere variëteiten, het receptuur van goud gevonden te hebben.



Kerstster met een giftig randje
De koning werd uitgezwaaid, waarop de bel voor de tweede ronde geluid werd. Die ging over duurzaamheid en werd geopend met de onlangs door Greenpeace gelanceerde, sfeer bedervende campagne 'Kerstster met een giftig randje'. Dit bleek een knuppel in het hoenderhoek, om de heren tafelgasten eens te laten zeggen hoe we dat nu echt gaan doen, duurzaam telen. Twee vragen kristalliseerden zich uit: wie is eigenlijk verantwoordelijk voor een schoon, groen, blij en duurzaam product, en wie moet daarvoor betalen. Op die eerste vraag had Cees (Royal Lemkes) het antwoord klaar: allemaal. We zijn nu nog heel gewend de teler af te rekenen op kilo's en stelen de meter, en hem op te knopen als hij wat teveel middelen gebruikt. Maar de consument betaalt voor alles wat er aan associaties en gevoelens rondom het product hangt. Daarom is de hele keten betrokken in de waardecreatie, legde hij uit, en moet de verantwoording samen gedragen worden. Daar staat het gevaar tegenover dat het bij mooie woorden blijft en dat daadwerkelijk verantwoordelijkheid en consequenties ontlopen worden. Maak financiële afspraken, betoogt de directeur van Eosta, want anders gebeurt precies dat. Dan kunnen we nog zulke mooie afspraken maken en al dan niet in pre-competitieve verbanden bijeen komen, maar als puntje bij paaltje komt is dat alleen misschien niet voldoende.



Verkoop van morgen
En tot slot het woord aan de handel. Dé grote uitdagingen in de logistiek zitten 'm in digitale innovatie en in logistiek. Daar is iedereen het over eens, maar wat dat dan precies betekent.. Zo kun je je afvragen: wil ik als consument uit een miljoen miljard bloemen een eigen boeket in elkaar zetten en die voor een grijpstuiver en een klik op de knop met de brandweer bezorgd hebben of moet ik verleid worden als voor het grote doek, ingepakt worden met mooie verhalen, de producten op alle mogelijke manieren ervaren en daarvoor dan grof geld betalen? Vast een beetje van allebei. Voor zover de heren aan tafel het niet met elkaar eens waren, zat hem dat in het organiseren van de logistiek. Bestaat de veiling over 5 jaar nog, werd Steven van Schilfgaarde gevraagd. Ja, zegt hij, want het hele spul moet ergens bij elkaar komen. Maar nee, zeggen anderen, want echt slimme digitale en logistieke oplossingen gaan dat voor jou oplossen.



Voor meer informatie:
Anthura
www.anthura.nl