Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VBW: btw-verhoging leidt apocalyps in voor kleine bloemist

Verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent kost de Nederlandse bloemisten 52,4 miljoen euro (3 procent) aan omzet, 415 banen (4 procent) en duwt zo'n 15 procent van de 3.000 winkeliers over de rand van de afgrond. Dat concludeert de Vereniging Bloemisten Winkeliers (VBW) op basis van een onderzoek, waartoe de belangenvereniging n.a.v. de aangekondigde btw-verhoging opdracht heeft gegeven.


beeld genomen uit het VBW rapport

VBW-directeur Marco Maasse maakte de cijfers gisteren bekend op het Plein in Den Haag, waar de bloemisten onder het motto ‘Pluk me niet’ met een ludieke actie zichtbaar maakten dat de belastingverhoging een slecht idee is. Dat deden ze in samenwerking met de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) en de groenten- en fruitspecialisten verenigd in AGF Detailhandel (ADN), die eind vorig jaar ook al actie voerden in Den Haag.

Op het Plein was een pluktuin van 400 m2 ingericht, waar passanten en politici zelf een ‘Pluk me niet’-boeket konden samenstellen en de petitie ‘Stop de BTW-verhoging’ tekenen.

Desastreus voor bloemisten
“Het is onbegrijpelijk dat het kabinet de btw verhoogt zonder eerst naar de effecten te hebben gekeken. En die zijn desastreus voor de bloemisten”, zegt Maasse. “De btw-verhoging raakt vooral consumenten met een kleine portemonnee. Voor hen worden bloemen en planten gewoon te duur. En dat geldt net zo goed voor groente en fruit en vele andere levensmiddelen. De effecten in andere branches zullen dan ook niet veel anders zijn.”


De protestactie in beeld, foto geplaatst op Twitter door politiek verslaggever bij de NOS Hans Andringa @hansandringa

VBW-directeur Maasse wijst erop dat btw-verhoging zijn branche veel meer kost dan dat het de schatkist oplevert. De opbrengst voor de overheid is door Decisio becijferd op 21,3 miljoen euro. “Ondertussen moeten bloemisten hun deuren sluiten, verliezen mensen hun baan en stimuleren we het kopen over de grens. Ook andere verkooppunten van bloemen en planten zullen dit in hun dagelijkse bedrijfsvoering merken.”

VBW-directeur Maasse: “De voorgenomen maatregel hebben desastreuze gevolgen voor de bloemist maar ook voor de consument. Ik kan me niet voorstellen dat onze regering verantwoordelijk wil zijn voor deze economische gevolgen. Wij roepen de politiek dan ook op deze plannen te herzien. Een btw-verhoging op bloemen en planten is om vele redenen echt een heel slecht plan en past niet bij de eigen ambities van dit kabinet.”


Twitter‏ @erikderooij2

Spanje en Frankrijk
Volgens de VBW blijkt ook uit ontwikkelingen in het buitenland dat de plannen onverstandig zijn. Zo heeft de Spaanse overheid in 2012 een btw-verhoging van 8 naar 21 procent op bloemen en planten doorgevoerd. Dit zorgde voor een grote terugval in omzet bij Spaanse bloemisten. Die daalde tussen 2012 en 2014 met 27 procent. VBW-directeur Maasse: “Volgens de Spaanse bloemisten autoriteit (AEFI) is in die twee jaar tijd 23 procent van haar leden failliet gegaan. Een Franse btw-verhoging in de jaren negentig werd binnen twee jaar alweer teruggedraaid toen bleek dat de werkgelegenheid met 7 procent (11.000 banen) was gedaald.”

Het rapport ‘Effecten verhoging btw-tarief van 6% naar 9% en verlaging van inkomstenbelasting op omzet en positie van bloemisten in Nederland’ vindt u hier.

bron: VBW
Publicatiedatum: