Rabobank presenteert rapport 'Tulpenmanie of tulpenbranie'

Markt en risico tulpensector groeien beide

Het gaat goed met de tulpensector. Nederlandse bedrijven domineren de veredeling, de teelt, de kweek en de handel en de markt voor de tulp als bloembol is stabiel. Toch is niet alles rooskleurig, aldus het Rabobankrapport 'Tulpenmanie of tulpenbranie'. Bij veel bedrijven leidt de opvolgingssituatie tot stagnatie en door concentratierisico's in de afzet nemen de risico's bij teelt- en tulpenbroeibedrijven toe.



Goed perspectief tulp als snijbloem

De markt voor de tulp als bloembol is stabiel en er is een goed perspectief voor de tulp als snijbloem. De wereldwijde afzet kan tot 2023 groeien met 1 miljard stelen per jaar. Belangrijkste voorwaarden voor de groei van de markt voor tulpen zijn een beter kwaliteitsbesef, meer nadruk op duurzame productie en voldoende beschikbaarheid van goede grond.

Schaalvergroting zet door
De schaalvergroting in teelt, kweek en handel zet door. Zo ook de trend naar grotere kweekbedrijven. Vooral supermarkten kiezen voor bedrijven die hun gehele vraag kunnen organiseren. Kiest een ondernemer daar niet voor, dan zijn er ook andere afnemers. Belangrijk is wel dat een ondernemer in de broeierij de keuze maakt voor de markt waarin het opteert.



Nog volop uitdagingen aanwezig

Hoewel de tulpensector een sector is met perspectief, zijn er nog volop uitdagingen aanwezig. De belangrijkste uitdaging voor teeltbedrijven is een forse verduurzaming van de teelt. Duurzaamheidsdoelstellingen raken uit beeld door intensivering, terwijl er juist meer aandacht voor nodig is. Voor broeibedrijven is de voorziening van de juiste bollen het belangrijkst. Veranderingen in consumentenvoorkeuren en duurzaamheidseisen gaan snel. Ook voor voorspelling van het rendement is het belangrijk tijdig inzicht te hebben in de bollenkraam.

Opvolging geen vanzelfsprekendheid meer
Er zijn in de sector veel bedrijven zonder bedrijfsopvolger. De gemiddelde leeftijd van het bedrijfshoofd is al vrij hoog en er is vaak geen opvolger binnen de familie. Overname en opvolging zijn dus geen vanzelfsprekendheid meer. Ondernemers dienen daarom de bedrijfsontwikkeling los te zien van hun persoonlijke situatie, aldus het Rabobankrapport 'Tulpenmanie of tulpenbranie'.



De volledige tulpenstudie vindt u hier.


Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2018