Ard Ammerlaan, Prudac, over de kunst van het veredelen

"Je moet er een beetje gevoel voor hebben"

Tholen - De veredeling van zowel groenten als sierteeltgewassen wordt gedomineerd door grote namen, maar dat is niet de hele markt. Links en rechts zijn ook kleinere bedrijfjes actief, die weliswaar het grote geld niet hebben, maar toch ook mooie rassen in de markt weten te zetten. “In de kern is het zo moeilijk niet. Ook jij bent een hybride, een kruising tussen een mannetje en een vrouwtje. Weet je dat – en wie weet dat niet – dan “veredel” je.


Ard Ammerlaan tussen de planten in Proeftuin Zwaagdijk

Uiteraard zijn daar nuances op, zo voegt Ard Ammerlaan onmiddellijk toe, maar om de zweem van mystiek, waarmee het veredelingslab soms lijkt omgeven, wat weg te nemen, is het mogelijk effectief. Vanzelfsprekend heeft die veredelaar specifieke kennis of anders is het gauw afgelopen, maar dat betekent niet dat deze activiteit exclusief moet zijn voorbehouden aan de zogenaamde grote jongens.

In elk geval is Ard die mening toegedaan. In 2010 richtte hij zijn eigen veredelingsbedrijf op, Prudac, een afkorting voor Production & Research for Urban Decoration And Consumption. Dat deed hij out of the blue, maar niet onvoorbereid. Ooit begonnen op de tuinbouwschool werkte hij jaren achtereen bij verschillende tuinbouw- en verdelingsbedrijven. Toen kwam het internet opzetten, kreeg hij een briljant idee voor een webshop, maar bleek de bandbreedte niet bij machte hem bij te benen. Omdat het internet zich dermate traag ontwikkelde moest hij er onverrichter zaken van terugkomen. En toen kwam het idee van een eigen veredelingsbedrijf.

Plantenmarkt
Inmiddels heeft Ard een aantal commerciële groentenrassen in de markt. Er werd besloten de pijlen op de pot-patio-plantenmarkt te richten. Die is niet eenvoudig, weet Ard: de dynamiek in deze markt is een verhaal apart en heeft misschien als meest kenmerkende karakteristiek dat deze de laatste jaren sterk ontwikkelt, maar daar zit dan ook gelijk de uitdaging. Ik geloof dat deze markt in potentie nog heel veel groter kan worden, met een toegevoegde sierwaarde. Het is leuk, je eigen tomaatjes plukken, en het is gezond. Als die tomaatjes bovendien echt lekker zijn en als je er enkele maanden achter elkaar van kan blijven plukken, dan heeft het zeker toekomst.”

Je moet er een beetje gevoel voor hebben
Maar even terug naar het begin. Als een Syngenta of Rijk Zwaan een nieuwe tomaat introduceert, dan gaat daar niet alleen een uitgebreid, lang en vooral ook kostbaar onderzoekstraject aan vooraf, ook wordt deze met veel tamtam, uitgebreide trial events en door veel vertegenwoordigers in de markt gezet. Ard heeft nu 4 mensen (twee veredelaars en twee voor het overige werk) op de loonlijst. Hierdoor kan Prudac in haar niche toch de hoge kwaliteitseisen van de markt bedienen.

Tegelijkertijd kent de markt de Heartbreakers en de Ponchi, ’s lands veel verkochte pot-tomatenrassen voor de consumentenmarkt. “Wat je goed moet onderzoeken, is wat je precies in het kruisingsprogramma opneemt”, vertelt Ard. “Zo is veredeling begonnen en zo gaat het in wezen nog. In grofweg het midden van de vorige eeuw verzamelden de eerste commerciële veredelaars landrassen – de toenmalig veel gebruikte rassen uit de productie van bijvoorbeeld tomaten, aardappelen en bonen – uit verschillende delen van de wereld, bijeen. Het combineren van deze rassen kan een ras opleveren met de sterke eigenschappen van beide. En wat krijg je dan? Iets bijzonders wat resistent is tegen plantenziekten, iets dat nog niet bestaat. Prudac ontwikkelde door intensief onderzoek o.a. een tomaat in de vorm van een hartje, een ras waarbij de vruchten meer op als in het gewas groeien, een rozijn tomaat of een tomaat die niet bevriest."



Zie daar de kracht van de veredeling. Een beetje kapitaalkracht is toch ook niet onbelangrijk. Je moet proeven doen, er moet zaad van uitstekende kwaliteit worden geproduceerd. Bovendien staat de technische ontwikkeling niet stil. “Daar doen we aan mee, beaamt Ard. "Ook door Prudac worden stappen gezet in nieuwe veredelingsmethoden, die een zeer nauwkeurige selectie en een hoge snelheid mogelijk maken. Wij blijven er naar streven het beste ras ter wereld in onze product segment te hebben. Daar bouwen we aan, zodat we ons pakket met optimale rassen kunnen uitbreiden."

FlowerTrials
Op de FlowerTrials zal Prudac het bestaande assortiment als ook enkele introducties in m.n. de Ponchi, Heartbreakers en Pillar serie tonen bij Green05 in Maasdijk.

Voor meer informatie:
Prudac
Ard Ammerlaan
T: +310228321634
M: +31647076488
E: ardammerlaan@prudac.com
www.prudac.com

Publicatiedatum :
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2018