Logistiek van de toekomst
Thema’s deelsessies
De middag bestaat uit 2 rondes met deelsessies. Op het aanmeldformulier kun je aangegeven naar welke deelsessies je voorkeur uitgaat. Hieronder vind je een toelichting bij de verschillende thema’s:
1. Consument gedreven teelt
In deze sessie zullen toonaangevende bedrijven in de sierteelt en tuinbouw hun ervaringen over consument gedreven teelt delen. Op basis van welke consumentendata sturen ze hun teelt en hoe komen ze aan die data? Waar lopen ze tegenaan bij het opzetten en uitvoeren van consument gedreven teelt?
2. Consumenten data voor betere prijsvoorspellingen (o.v.b.)
Meer inzicht in de wensen van de consument leidt betere prijsvoorspellingen. Tijdens deze deelsessie is er aandacht voor de kennis die je hiervoor nodig hebt en hoe je aan deze kennis komt om vervolgens de prijsvoorspellingen te verbeteren.
3. De toekomst van de logistiek – en de rol van de consument
Hoe ziet de logistiek er over een aantal jaren uit, wat betekent dat voor de verschillende spelers in de sierteelt keten en welke rol heeft de consument hierin? Michiel van Veen (Royal Lemkes) deelt zijn visie hierover en Fijke Duijnhouwer presenteert de uitkomsten van haar onderzoek naar een nieuwe manier om klanten te clusteren op basis van regio’s waardoor transport efficiënter te organiseren is.
4. Blockchain als tool voor consumentenvertrouwen
Consumenten vragen steeds vaker naar de herkomst van de producten die ze kopen. Om hierover informatie op een betrouwbare en efficiënte manier te delen maken verschillende voorlopers gebruik van blockchain technieken. In deze deelsessie delen zij hun ervaringen: wat is de meerwaarde en wat zijn de uitdagingen van het inzetten van deze techniek voor het bieden van transparantie richting consumenten.
5. Optimaal beheer van virtuele voorraden
Door optimaal gebruik te maken van virtuele voorraden kunnen consumenten beter op maat worden bediend en kunnen kosten worden verminderd door in totaal minder voorraad in de keten te hebben. Dit biedt niet alleen kansen voor retailers. Ook groothandelaren, (merk)producenten en logistiek dienstverleners kunnen hier hun voordeel mee doen. Deze deelsessie gaat in op deze voordelen en wat er voor nodig is.
6. Virtual Reality als tool voor consumentenonderzoek
Virtual Reality biedt allerlei nieuwe mogelijkheden om interesses van klanten en consumenten in beeld te krijgen. Bijvoorbeeld als het gaat over hoe planten en bloemen het beste gepresenteerd kunnen worden. Ook kan er met virtual reality achtergrond informatie bij producten worden gegeven en worden gemeten welke informatie wordt bekeken. Ervaar tijdens de sessie de mogelijkheden van Virtual Reality. Jos van den Puttelaar (WEcR) vertelt hoe deze techniek tot nu toe is toegepast en geeft inzicht in de uitkomsten.
7. Kansen en grenzen van e-tail om in te spelen op de behoefte van de consument
De online verkoop van bloemen en planten staat volop in de aandacht. In deze sessie worden de kansen en grenzen van online verkoop belicht. Hoe vullen verschillende verkoopkanalen elkaar aan en hoe maak je een afweging?
8. Consument gedreven ketenmanagement
Hoe ga je als keten om met de steeds verder differentiërende vraag van uit de markt? Deze vraag staat centraal in de deelsessie consument gedreven ketenmanagement. Friesland Campina geeft inzicht in hoe zij hier in hun keten mee omgaan. Vervolgens kijken we naar parallellen en verschillen met de sierteeltketen.
9. Rondleiding Groot Handelsgebouw (o.v.b.)
Het Groot Handelsgebouw, waar deze bijeenkomst plaatsvindt, is een broedplaats van start ups en scale ups. Tijdens een rondleiding maak je kennis met verscheidenheid van de bedrijven in het gebouw en maak je kennis hoe innovatie wordt gestimuleerd.
Aanmelden
Meld je hier aan voor deelname aan de 2 deelsessies. Hier vind je ook informatie over de kosten voor deelname.
Locatie
Kriterion, Stationsplein 45, 3013 AK Rotterdam