Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rene Eikelenboom, Arcadia

"Hopelijk koppelt iedereen en houden we één digitale marktplaats over"

Rene Eikelenboom is mede-eigenaar van Arcadia. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de verkoop van de 50 miljoen takken pluischrysanten die jaarlijks geproduceerd worden. Bij Arcadia werken zo'n 100 mensen op vijf teeltlocaties. Arcadia is onderdeel van Decorum - een samenwerkingsverband van 60 kwekers.



Waar zit voor jullie de groei?
We handelen voor 65% op de klok en 35% via bemiddeling. Deze laatste categorie is heel divers - van termijnhandel tot daghandel. We zien het percentage bemiddeling toenemen. Dit is een ontwikkeling die we volgen en waar we op anticiperen. Niet direct een ontwikkeling waar we zelf op aansturen. Voor ons - met chrysanten - is de klok namelijk een plek waar we goede prijzen kunnen maken.

De klok is ook een plaats waar je producten in de etalage staan. Van Moskou tot Barcelona zien kopers wat er voorbij komt. Als je vooral via bemiddeling handelt, ben je deze etalage kwijt en zul je het op een andere manier moeten oplossen.

Welke digitale verkoopkanalen gebruik je?

We gebruiken exclusief FloraMondo. We zetten FloraMondo open voor een selecte groep exporteurs.

Welke problemen ervaar je?

Het belangrijkste probleem is dat de prijs van 1 emmer hetzelfde is als 27 emmers. Terwijl de logistieke kosten bij een enkele emmer veel groter zijn. Momenteel kan dit niet goed in de prijs worden ondergebracht. Hierdoor laten we echt handel lopen. Dit moet echt snel worden opgelost!

Digitalisering. Hoofdpijn of kans?
Vooral kans. Wij vinden het heel belangrijk te weten wat onze eindklant — bijvoorbeeld een groothandel in Warschau — nu echt belangrijk vindt. En wil die eindklant bij je gaan kopen? Dan moet er een goede manier zijn om dat digitaal te doen.

Een ander voorbeeld is het ondersteunen van meerdere koopmomenten per dag — maar dan wel op een logistiek efficiënte manier. We hebben hiervoor een distributiecentrum (DC) geopend in Naaldwijk. In het DC staat voorraad waarvandaan we elk uur kunnen uitleveren. Dit gaat allemaal geheel geautomatiseerd: van digitale order tot en met de afhandeling.

Wat is je digitale droom?
Onze digitale droom is een Decorum webshop waar onze klanten compleet bediend worden met een breed assortiment planten en bloemen. Wij begrijpen heel goed dat onze eigen chrysanten maar een klein onderdeel zijn van het assortiment van de groothandel. Daarom is de samenwerking binnen Decorum zo belangrijk. Met 60 kwekers kunnen we een one-stop-shop bieden en een sterk merk zijn voor onze klanten.

Hoe kijk je aan tegen Floriday?

Floriday is de digitale marktplaats - heel goed vergelijkbaar met de fysieke marktplaats zoals we die nu ook al kennen. We hopen dat andere initiatieven ook koppelen aan Floriday, zodat we één marktplaats houden. Daar zetten we ons ook echt voor in. We geloven niet dat meerdere marktplaatsen goed zijn voor de kweker. Daarom maken we ons sterk voor Floriday!

bron: floriday
Publicatiedatum: