Rene Eikelenboom, Arcadia

"Hopelijk koppelt iedereen en houden we één digitale marktplaats over"

Rene Eikelenboom is mede-eigenaar van Arcadia. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de verkoop van de 50 miljoen takken pluischrysanten die jaarlijks geproduceerd worden. Bij Arcadia werken zo'n 100 mensen op vijf teeltlocaties. Arcadia is onderdeel van Decorum - een samenwerkingsverband van 60 kwekers.



Waar zit voor jullie de groei?
We handelen voor 65% op de klok en 35% via bemiddeling. Deze laatste categorie is heel divers - van termijnhandel tot daghandel. We zien het percentage bemiddeling toenemen. Dit is een ontwikkeling die we volgen en waar we op anticiperen. Niet direct een ontwikkeling waar we zelf op aansturen. Voor ons - met chrysanten - is de klok namelijk een plek waar we goede prijzen kunnen maken.

De klok is ook een plaats waar je producten in de etalage staan. Van Moskou tot Barcelona zien kopers wat er voorbij komt. Als je vooral via bemiddeling handelt, ben je deze etalage kwijt en zul je het op een andere manier moeten oplossen.

Welke digitale verkoopkanalen gebruik je?

We gebruiken exclusief FloraMondo. We zetten FloraMondo open voor een selecte groep exporteurs.

Welke problemen ervaar je?

Het belangrijkste probleem is dat de prijs van 1 emmer hetzelfde is als 27 emmers. Terwijl de logistieke kosten bij een enkele emmer veel groter zijn. Momenteel kan dit niet goed in de prijs worden ondergebracht. Hierdoor laten we echt handel lopen. Dit moet echt snel worden opgelost!

Digitalisering. Hoofdpijn of kans?
Vooral kans. Wij vinden het heel belangrijk te weten wat onze eindklant — bijvoorbeeld een groothandel in Warschau — nu echt belangrijk vindt. En wil die eindklant bij je gaan kopen? Dan moet er een goede manier zijn om dat digitaal te doen.

Een ander voorbeeld is het ondersteunen van meerdere koopmomenten per dag — maar dan wel op een logistiek efficiënte manier. We hebben hiervoor een distributiecentrum (DC) geopend in Naaldwijk. In het DC staat voorraad waarvandaan we elk uur kunnen uitleveren. Dit gaat allemaal geheel geautomatiseerd: van digitale order tot en met de afhandeling.

Wat is je digitale droom?
Onze digitale droom is een Decorum webshop waar onze klanten compleet bediend worden met een breed assortiment planten en bloemen. Wij begrijpen heel goed dat onze eigen chrysanten maar een klein onderdeel zijn van het assortiment van de groothandel. Daarom is de samenwerking binnen Decorum zo belangrijk. Met 60 kwekers kunnen we een one-stop-shop bieden en een sterk merk zijn voor onze klanten.

Hoe kijk je aan tegen Floriday?

Floriday is de digitale marktplaats - heel goed vergelijkbaar met de fysieke marktplaats zoals we die nu ook al kennen. We hopen dat andere initiatieven ook koppelen aan Floriday, zodat we één marktplaats houden. Daar zetten we ons ook echt voor in. We geloven niet dat meerdere marktplaatsen goed zijn voor de kweker. Daarom maken we ons sterk voor Floriday!

bron: floriday

Publicatiedatum: 8-5-2018

 

 
 
tweet
 
delen

e-mail
   
afdrukken
 
abonneeren

 

Overig nieuws in deze sector:

15-6-2018 "Een wereld te winnen"
14-6-2018 Exportwaarde bloemen en planten blijft in wispelturiger markt op niveau
14-6-2018 Voorlopig geen bloemenveiling in Kenia
14-6-2018 Bloembollenhandel tussen NL en Zuid-Amerika stevig in het zadel
13-6-2018 Westlandse bedrijventerreinen zitten vol
7-6-2018 IFTEX Kenia van start
7-6-2018 Uitbreidingsplannen bloembollentelers bijna een kwart gedaald
5-6-2018 "Sierteelt staat er het beste voor"
4-6-2018 Kenia: Ook Amerikaanse kopers bij IFTEX
4-6-2018 Kans op wanbetaling in Azië-Pacific het grootst in India
4-6-2018 Meeste biomassa voor energie komt uit Nederland
1-6-2018 FloraHolland krijgt Ledenraad
1-6-2018 Hulp in tijden van steeds complexer en tijdrovender energiebeheer
29-5-2018 Frank Teuber over toekomst Blumenbüro
29-5-2018 Brengt Italië de euro aan het wankelen?
28-5-2018 Wordt de bloemensector écht bedreigd door een faillissementsgolf?
25-5-2018 Recordaantal transacties op laatste vroeg veildag
25-5-2018 Chinese consumptie bloemen en planten groeit jaarlijks met ruim 10%
22-5-2018 Worden opkomende markten weer het kind van de rekening?
17-5-2018 Colombia importeert Nederlandse tuinbouw kennis en technologie

 

Een reactie plaatsen: (max. 500 tekens)




  E-mailadres tonen

   nieuwe code