De verwachte uitgaven zijn de een na hoogste in de geschiedenis. In 2017 werd met €19,7 miljard een nieuw record bereikt en toen gaven mensen per persoon maar liefst €155,50 uit aan Moederdag.
Volgens de enquête verwachten mensen €3,8 miljard aan sieraden uit te geven, €3,6 miljard aan speciale uitjes als een een brunch of diner, en €2,17 miljard aan bloemen. Daarnaast wordt nog bijna €2,1 miljard uitgegeven aan cadeaubonnen, €1,8 miljard aan kleding, €1,8 miljard aan elektronica en €1,5 miljard aan uitjes, zoals een beauty dagje. Nog eens €799 miljoen zal worden uitgegeven aan huishoudelijke producten en tuingereedschap, €679,8 miljoen aan wenskaarten, en €413 miljoen aan boeken en muziek.
Uit de enquête bleek verder dat 29% van de deelnemende moeders graag een uitje of 'ervaring' krijgt, zoals een beauty dag, tickets voor een concert of een abonnement op de sportschool. 26% van de moeders krijgt ook een dergelijk cadeau. Deze uitjes worden het vaakst gegeven door 18-34 jarigen.
“Motherdag blijft voor veel Amerikanen een belangrijke feestdag en dat is dit jaar niet anders", vertelt de directeur van Strategie bij Prosper Insights, Phil Rist. “Mensen tussen de 35 en 44 jaar geven waarschijnlijk het meest uit aan Moederdag dit jaar, terwijl jongere consumenten het vaakst online hun inkopen doen."
Mensen tussen de 35 en 44 jaar zullen dit jaar gemiddeld €187 aan Moederdag uitgeven. Van de jongere generatie tussen de 18 en 24 gebruikt waarschijnlijk ongeveer 62% hun smartphone om prijzen van cadeaus te vergelijken.
Om het perfecte cadeau te vinden, gaat 35% van de mensen naar de winkel. Daarnaast shopt 29% online en gaat 31% naar gespecialiseerde winkels, zoals bloemisten, juweliers of elektronica winkels. 23% is van plan om bij lokale winkeliers een cadeau te kopen, 22% gaat naar een discounter en 10% gaat naar gespecialiseerde kledingwinkels.
De enquête, die 7520 consumenten heeft ondervraagd over hun plannen voor Moederdag, is tussen 4-12 april uitgevoerd en heeft een foutmarge van plus minus 1,2%.
Voor meer informatie:
www.ProsperInsights.com
nrf.com