Jaarverslag RFH: prijzen bloemen en planten plussen 3,9% in 2017

Tholen - Royal FloraHolland heeft in 2017 een productomzet gerealiseerd van € 4,7 miljard, een stijging van 1,2%. De prijzen stegen met gemiddeld 3,9% ten opzichte van 2016, het aantal stuks nam licht af met 1,8% tot 11,7 miljard. De producten werden geleverd door circa 5.700 kwekers en gekocht door 2.500 klanten. Dit blijkt uit het jaarverslag 2017 dat 24 april 2018 is gepubliceerd.

De gemiddelde prijs per snijbloem daalde 4,3% (van 23 naar 22 cent). De omzet in de subcategorieën roos, troschrysant, tulp, lelie en gerbera (de grootste vijf) daalde licht tot matig, in de kleinere productgroepen lisianthus en pioen werd een flinke omzet plus gerealiseerd (16,7% en 12% resp.) In de kamerplanten echter heeft de middenprijs een spectaculaire groei doorgemaakt, van 1,62 naar 2,16 euro, een stijging van 33,3, %. De omzet bij de phalaenopsis (verreweg de grootste groep) daalde met 1,5% licht, en ook in de potroos daalde deze een beetje; in alle andere subgroepen werd stevig geplust, met als uitschieters de kalanchoë en het wat vager omschreven 'arrangementen'.


beeld genomen uit het jaarverslag

Het aandeel klok daalde in de totale omzet met 3,5% naar 2.050 miljoen (ofwel 43,7%), het aandeel direct steeg met 5,1 procent naar 2.637 (d.w.z., 56,3%). Het ledenbestand daalde licht maar niet schrikbarend (3,7% in Nederland, 2,1 daarbuiten).

Krimp
Zoals de afgelopen paar jaar zet de krimp van de organisatie verder door. Het totaal aantal fte nam in 2017 af met 277 fte naar 2.102, een daling van 13%.

Floriday
De toekomst is ongewis en dat maakt ook een toekomstvisie als FloraHolland 2020, uitgestippeld door voormalig directeur Lucas Vos, betrekkelijk. Zo is een verschuiving van de handel naar het domein van online onmiskenbaar, maar hoe de coöperatie daar zijn plek in vindt was, en is tot op zekere hoogte nog altijd, ongewis. Zo werd het platform Floriday gelanceerd en werd online handelsplatform FloraXchange, een groot digitaal handelskanaal voor met name planten, overgenomen. Steven van Schilfgaarde: “Naast het succesvol maken van Floriday zijn verbetering van de dagelijkse dienstverlening voor leden en klanten en het mogelijk maken van een optimale integrale logistieke besturing al in 2017 benoemd als de drie prioriteiten in relatie tot onze groeistrategie. Dat doen we vanuit een financieel gezonde basis. Ook in 2017 waren de cijfers goed.”

Stijl
Overigens valt een andere stijl van besturen op, nu Schilfgaarde Vos als CEO heeft afgelost. Was Lucas Vos van het communiceren en verbinden, van de vlogs en de goed bedoelde knutselprojecten, daar is Schilfgaarde ingetogen en, met zijn IT achtergrond ook niet verwonderlijk, meer van de cijfers. Zo is de berichtenstroom op de website de laatste tijd flink afgenomen en zijn onderhavige jaarcijfers bij deze (d.w.z. zonder verdere poespas) gepresenteerd.


Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2018