Snellere uitslag en meer informatie met virusscreeningdigitaal VSD+

Met de introductie van virusscreeningdigitaal VSD+ bij tulpen zet BQ Support weer een stap in de verbetering van de diagnostiek in de bloembollensector. ”Bovendien kunnen klanten hun kennis zelf beter opbouwen, dat is wellicht een nog groter voordeel”, verwachten Dion van der Sterren en Paul van Leeuwen van BQ Support.


Paul van Leeuwen van BQ Support voert microscopisch onderzoek uit op een diagnostiek monster.


Bollentelers zijn gewend de uitslag van een virustoets schriftelijk te ontvangen. Dankzij digitalisering is het nu mogelijk deze service uit te breiden met digitale foto's en symptoombeschrijving, die BQ Support sinds kort ook kan leveren met de dienst VSD+. ”Met een snellere doorlooptijd. Binnen vijf dagen na ontvangst van een monster en in veel gevallen binnen drie werkdagen, rapporteren we via de mail de uitslag op de vertrouwde manier, uitgebreid met de symptoombeschrijving en de foto die we hier hebben gemaakt. Klanten bouwen daar hun eigen digitale bibliotheek mee op, waarop zij in volgende seizoenen kunnen terugvallen. Hun kennis over virusverloop en preventie kunnen ze zo in hun eigen partijen opbouwen”, licht Van Leeuwen toe. ”In de praktijk wisselen selectieteams gedurende de jaren. Met de digitale bedrijfsbibliotheek is hun kennis dan beter en sneller op peil.”

Eerste stap bij tulpen
BQ Support start de VSD+ bij tulpen. Lelies en andere gewasgroepen volgen daarna. ”Wij kunnen dit dankzij een nieuw computersysteem, dat speciaal hiervoor op maat is ontwikkeld”, vertelt directeur Dion van der Sterren. ”Het is een van de stappen die wij zetten in het digitaliseringstraject, dat zich overal in de bollensector voltrekt.”

De procedure om de nieuwe service in te zetten is eenvoudig. Klanten verzamelen maximaal drie planten met vergelijkbare symptomen in voor geleverde zakken, voorzien deze van de voorgedrukte labels en sturen dit monster naar BQ Support. Uiterlijk binnen vijf dagen komt de uitslag van de screening op acht virussen per e-mail. Afhankelijk van die uitslag kunnen bij het ziek zoeken of de gewasbescherming direct de nodige maatregelen worden genomen.

”In ieder geval bouw je als telers kennis op over de partij waaruit het monster is genomen. Die komt in latere jaren van pas als hetzelfde symptoom wordt gesignaleerd. Dat kan inderdaad leiden tot minder noodzakelijke toetsing in het laboratorium en op die manier ook tot kostenbesparing”, aldus Van Leeuwen. Klanten betalen voor een strippenkaart met tien monsters € 170 en voor twintig monsters € 295 (beide excl. BTW).

Efficiënt en onafhankelijk
Op basis van de eerste reacties stelt Van der Sterren vast, dat dit een schappelijke prijs is. ”Als BQ Support kunnen wij efficiënt en kostenbesparend werken omdat we vanwege de digitalisering een geringere overhead hebben. Dat is logisch. De overgang van de diagnostiekservice van Wageningen University & Research naar BQ Support was een jaar geleden een voor de hand liggende stap gezien alle ontwikkelingen in de sector. Verder hebben wij met die overstap van Casper Slootweg en Paul van Leeuwen ook de kennis voor het bollenvak weten te behouden”, blikt hij terug op de een jaar geleden ingezette verandering.

Onafhankelijkheid, integriteit en expertise zijn voor diagnostiek essentiële voorwaarden, weet Van der Sterren. ”Al onze monsters gaan vanzelfsprekend geanonimiseerd naar het lab en uitslagen worden alleen met de opdrachtgever gedeeld. Tegelijk vinden wij het onze verantwoordelijkheid om in het belang van het bollenvak de algemene kennis die we opbouwen met telers te kunnen gaan delen. Die expertise toepassen is een sectorbelang”, kijkt hij vooruit.


Voor meer informatie:
BQ Support
Zwartelaan 2
2161 AL Lisse
www.bqsupport.nl

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2018