Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Anjer veredelaar Gianfranco Fenoglio van La Villetta vertelt:

De booming Colombiaanse anjerproductie

De Colombiaanse bloementeeltsector is de laatste jaren flink opgebloeid. Dankzij de grote hoeveelheden die de markt kan leveren, de goede wisselkoers tussen de dollar en de Colombiaanse peso, lage arbeidskosten, de hoogteligging en het stabiele klimaat is Colombia een sterke en competitieve speler op de markt geworden. Ook de Colombiaanse anjerkwekers doen het goed en er lopen er flink wat rond die op korte termijn hopen het areaal flink uit te breiden. Dat vertelt Gianfranco Fenoglio, vertegenwoordiger van het Italiaanse veredelingsbedrijf La Villetta.


Gianfranco Fenoglio en Mauricio Jiminez op de Proflora in Bogota, Colombia.

Leveren van grotere hoeveelheden 
Volgens Fenoglio zijn er verschillende factoren die bijdragen aan het succes van de Colombiaanse bloementeelt. Het vermogen om grote hoeveelheden te leveren is er daar een van. In contrast met Europese anjerkwekers, die vaak op een hectare of minder telen, telen Colombiaanse anjerkwekers op minimaal 15 hectare en soms zelfs op 80 hectare. Dit, gecombineerd met het jaarrond stabiele klimaat, zorgt ervoor dat men de grote retailers en groothandelaren, zowel in Amerika als daarbuiten in de kaart speelt.

Goede wisselkoersen 
Een andere factor is de goede wisselkoers tussen de dollar en de Colombiaanse peso. "De VS is de belangrijkste markt voor Colombiaanse anjers, gevolgd door Canada, Europa, Rusland en Japan. Ongeveer 3 jaar geleden begon de waarde van de Amerikaanse dollar te stijgen en op dit moment is de waarde bijna verdubbeld en is 1 dollar bijna 3000 Colombiaanse peso's waard. Hierdoor krijgen Colombiaanse kwekers meer geld voor dezelfde hoeveelheid dollars." 

Lage arbeidskosten
Lage arbeidskosten dragen ook bij aan de bloeiende Colombiaanse bloemensector. Het oogsten van bloemen is zeer arbeidsintensief en in vergelijking met de kosten van een Europese of Amerikaanse arbeider liggen de kosten van een Colombiaanse arbeider ongeveer 7 keer lager." 


De variëteiten van La Villetta, tentoongesteld tijdens de onlangs georganiseerde open dagen. 

Positieve 'vibes' 
Onlangs organiseerde La Villetta open dagen, samen met nabijgelegen veredelingsbedrijven Selecta one en Dümmen Orange. Allen zouden niet alleen een goede 'vibe' onder de eigen klandizie waarnemen, maar zien ook het land als afzetmarkt steeds interessanter worden. "De laatste vijf jaar zien we een groei in het aantal aangeplante tuinen en worden er ook meer planten verkocht. Voorheen had bijna niemand planten in zijn tuin, maar een paar centen uitgeven aan groen komt meer en meer op."



Villetta's verhuizing naar Colombia
Gianfranco is nog steeds blij met zijn beslissing om zijn veredelingsfaciliteit van Italië naar Colombia te verplaatsen. "Voor 1999 leverden we alleen aan Europese anjerkwekers, maar door het toenemende aantal anjerkwekers besloten we naar andere markten te kijken. Op dat moment nam ook de productie van anjers in Colombia toe. Vanaf 1999 reisden we daarom regelmatig naar Colombia om meer te leren over de markt. In 2010 openen we onze hier een eigen productiefaciliteit en over de jaren werd die steeds groter. Nu wordt 100% van onze planten in Colombia geproduceerd en worden in Italië alleen nog de moederplanten geweekt", vertelt hij. 

Marktaandeel
18 jaar geleden startte het bedrijf met een marktaandeel van 0% en inmiddels is dit uitgebouwd tot meer dan 20%. Daarnaast wordt vanuit Colombia ook stek geleverd aan Japanse kwekers. "We hebben een distributeur die er onze jonge planten levert en hoewel het aantal kwekers afneemt (omdat deze geen opvolgers hebben) neemt ons marktaandeel toe. Dat is nu ongeveer 10%. Wij bieden doorlopend noviteiten aan en Japanse bloemisten zijn daar gek op." 

Voor meer informatie:
La Villetta
Gianfranco Fenoglio
Email: villettasrl@gmail.com
www.lavillettasrl.it

Publicatiedatum: