Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grillig eerste kwartaal Veiling Rhein-Maas

Veiling Rhein-Maas startte bij alle verkoopkanalen met een uitstekende maand januari in 2018. In vergelijking met januari van vorig jaar werd in 2018 bij de snijbloemen aan de veilingklok en in klokvoorverkoop een omzetstijging van 27,9 % en bij klokservice van 28,6 % behaald.

Ongunstige weersomstandigheden in februari en maart
De situatie in februari en maart liet opnieuw zien, dat de weersgesteldheid een van de meest bepalende factoren voor de verkoop op Veiling Rhein-Maas is. Het overheersende winterweer in de maanden februari en maart zorgde voor een beperkte beschikbaarheid van producten bij tegelijkertijd geringere navraag. Als gevolg daarvan werden lokale producten van de volle grond (Freiland) later dan gebruikelijk op de veilingklok aangeboden. Bij de snijbloemen was de situatie heel anders. Vergeleken met het eerste kwartaal 2017 werd bij de snijbloemen dit jaar een omzetstijging van bijna 5 % genoteerd.



Klokvoorverkoop laat flinke groei zien
Het digitale verkoopkanaal klokvoorverkoop liet wederom een toenemende populariteit bij de klanten van de veiling zien. Inmiddels hebben meer dan 530 klanten toegang tot klokvoorverkoop, dit zijn er bijna 100 meer dan een jaar geleden. Steeds meer klanten loggen dagelijks in, om het aanbod te bekijken en producten te reserveren. In het eerste kwartaal van 2018 behaalde klokvoorverkoop een omzet van 2,2 miljoen euro, wat overeenkomt met een stijging van meer dan 66 % in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Hoogwaardige producten en uitbreiding van `Premium Quality´

Bij de klanten van de veiling zijn nog steeds beplante schalen en arrangementen alsook hoogwaardige producten populair. Daarnaast behoren de tulpen tot de meest belangrijke producten op de marktplaats in Straelen-Herongen. Veiling Rhein-Maas concentreert zich op betere sorteringen, waarbij de uitbreiding van het hoogwaardige tulpen-assortiment de reden voor de prijsontwikkeling is. Bovendien zijn rozen zeer geliefd bij de klanten van de veiling. Er kwamen nieuwe aanvoerders bij, die een hoogwaardig assortiment aan rozen aanvoeren. Op grond van positieve ervaringen bij de invoering van `Premium Quality´ bij Veiling Rhein-Maas werd dit predikaat ook bij Gypsophila succesvol ingevoerd.

Toekomstkans digitalisering in de groene branche
Op dinsdag 9 januari jl. organiseerde Veiling Rhein-Maas voor de zevende keer op rij de klanten- en aanvoerdersdag. De gastspreker Sanjay Sauldie hield een inspirerende voordracht en legde de aanwezige gasten in eenvoudige en duidelijke bewoordingen uit, waarom zij juist nu in digitalisering moeten investeren. In totaal waren circa 440 klanten en aanvoerders – weer meer dan vorig jaar – deze dag aanwezig.

De veiling van zeer dichtbij beleven

In de afgelopen maanden waren de medewerk(st)ers van de veiling op vier vakbeurzen aanwezig, om de enige bloemen- en plantenveiling in Duitsland in binnen- en buitenland te representeren: IPM (Essen, Duitsland), HortiContact (Gorinchem, Nederland), Expo Flowers & Garden (Boekarest, Roemenië) en FlorEvent (Bordeaux, Frankrijk). Een bijzonder highlight op de beursstands van Veiling Rhein-Maas was de nieuwe 360 graden video van de marktplaats. Veel bezoekers hebben al van de mogelijkheid gebruik gemaakt, deze video te bekijken en op deze manier de veiling van zeer dichtbij te beleven. De regelmatige aanwezigheid op vakbeurzen én de werkzaamheden van de afdeling relatiebeheer lonen zich: Veiling Rhein-Maas heeft in 2018 al 14 nieuwe klanten uit binnen- en buitenland kunnen inschrijven.

bron: Veiling Rhein Maas
Publicatiedatum: