Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
doorstart gerealiseerd door team Nederlandse ondernemers

Bakker.com verder als online platform

Bakker.com is gered. Het bedrijf maakt nu op initiatief van een groep Nederlandse ondernemers een doorstart. Bij het nieuwe Bakker.com is een belangrijke rol weggelegd voor werknemers en leveranciers.

Bakker.com, dat als Bakker Hillegom opgericht werd in 1945, is groot geworden met de distributie van tuinproducten als bloembollen, bloemzaden en planten. Als postorderbedrijf leverde Bakker.com die producten in 17 landen. Vorig jaar kwam het bedrijf in financiële problemen, Bakker.com werd op 5 februari jl. failliet verklaard.

Na een periode van onzekerheid gaat Bakker.com nu een doorstart maken. Een team van hoofdzakelijk Nederlandse ondernemers heeft samen met de medewerkers van het bedrijf de mogelijkheid van een doorstart onderzocht. Een deel van de bezittingen is overgenomen om de activiteiten te kunnen voortzetten en uit te bouwen.

Groep ondernemers

De doorstart wordt gerealiseerd door een team van Nederlandse ‘hands-on’ ondernemers, met uitgebreide kennis op het gebied van e-commerce, marketing, sales en distributie. Bij Bakker.com werkten vorig jaar nog 200 mensen, waarvan 130 in Nederland. Tenminste 50 medewerkers maken de overstap naar het nieuwe bedrijf. De initiatiefnemer van de doorstart is Martijn van Scherpenzeel van Globitas: “We zijn blij dat we een deel van de banen hebben kunnen behouden”, zegt Van Scherpenzeel. Hij verwacht op termijn het aantal arbeidsplaatsen te kunnen uitbreiden.

“Bakker.com biedt unieke kansen”, zegt Van Scherpenzeel. “Het bedrijf is al 73 jaar actief om rechtstreeks van de kwekers aan de consument te leveren. De hele waardeketen wordt overgeslagen. Dat maakt het mogelijk een kwalitatief goed product tegen een faire prijs bij de klant thuis af te leveren.”

De leiding van Bakker.com komt in handen van CEO Erwin van Cooth. Scherpenzeel en Van Cooth willen van Bakker.com ook een platform maken waar andere e-commerce partijen en retailers groenproducten kunnen leveren aan hun klanten. Van Cooth; “Het in kopen en distribueren van kwalitatieve groen producten aan consumenten is zeer complex. Helemaal op de schaal waarop Bakker.com het deed, dat opereerde in vrijwel alle landen van Europa. Met het nieuwe Bakker.com gaan we nauw samenwerken met andere e-commerce partijen en retailers. Deze partijen kunnen gebruikmaken van het platform en van onze expertise en tegelijk meeliften op een snelgroeiende online markt voor groenproducten.”

Als onderdeel van de doorstart krijgen belanghebbenden van de Bakker groep een belangrijke rol. Onder het mom van ‘samen leren we van onze fouten en samen vieren we ons succes’ wordt een groep medewerkers ook mede-eigenaar. Deze medewerkers zijn nauw betrokken bij de doorstart. Van Cooth: “Ook leveranciers zullen nauwer betrokken worden in het business proces, waarbij data, efficiency en outsourcing een belangrijke rol krijgen.”

De komende weken ligt volledig de focus op de herstart van Bakker.com. Verwacht wordt dat het bedrijf in de tweede helft van mei weer operationeel is.


Over Bakker.com
Bakker.com werd opgericht in 1945 door ondernemer Piet Bakker. Nederland kwam net uit de oorlog, veel Nederlanders ontvingen voedselpakketten en waren bevriend geraakt met de bevrijders van over de hele wereld. Als dank wilden ze iets teruggeven, maar veel was er niet in een land verwoest door de oorlog. Afgezien van bloembollen, die enkele maanden eerder nog als alternatieve voedselbron hadden gediend. Als jonge ondernemer had Piet Bakker een idee: wat als we bloembollen zouden sturen als geschenkpakket aan buitenlandse vrienden? Hij begon advertenties in kranten te plaatsen en voordat hij het wist was Bakker Hillegom geboren. Het bedrijf ontwikkelde zich tot de grootste direct seller van groenproducten, actief in 20 landen, met een omzet van meer dan €160 miljoen. Doordat het bedrijf te laat in e-commerce stapte, ging het op 5 februari 2018 failliet. Bakker.com maakt nu een doorstart met de hulp van een team van Nederlandse ondernemers.

Publicatiedatum: