Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eerste Turkse anjer met een handelsmerk

‘Carnation New Variety Development’ is een onderzoeksproject van het landbouwonderzoeksinstituut BATEM met steun van de Wetenschappelijke en Technologische Onderzoeksraad van Turkije (TUBITAK). Het wordt uitgevoerd in Antalya, een stad in het zuidwesten van Turkije verantwoordelijk voor 65% van de jaarlijkse Turks export ter waarde van $100 miljoen aan Turkse snijbloemen en planten.

Met de medewerking van vele wetenschappers zijn er tussen 2012 en 2015 duizenden hybridisatie- en veredelingspogingen geweest. Hierdoor is een nieuwe variëteit roze anjer met heerlijke geur ontwikkeld, waarvoor 3 jaar geleden een handelsmerk werd aangevraagd. Dat proces is nu voltooid.

De variëteit heet 'Likya Kaya'. Het is de eerste nationale anjer van Turkije en is vanuit kassen van BATEM geïntroduceerd bij exportbedrijven in de regio. Anjers worden jaarlijks in Turkije gekweekt door onderstammen en jonge planten uit het buitenland te importeren, maar nu deze nieuwe variëteit is ontwikkeld is het de bedoeling om 100% lokale anjers te kweken en exporteren.

Naast de nieuwe roze anjer heeft het onderzoeksinstituut nog 50 soorten anjers ontwikkeld met verschillende kleuren en geuren. Aan de hand van positieve terugkoppeling uit de sector zal het handelsmerkproces voor de relevante nieuwe variëteiten worden begonnen. 

BATEM voorzitter Abdullah Unlu: "Dit is een belangrijke stap voor ons land. We hebben dit product, dat gunstige feedback van de markt heeft gekregen, gedeponeerd als handelsmerk. We zullen dit product nu ontwikkelen en door onze telers laten kweken en lokaal en internationaal laten verkopen. Het is ons doel om door lokale variëteiten te ontwikkelen onze afhankelijkheid van het buitenland te verminderen. BATEM heeft de eerste nieuwe lokale anjervariëteit in Turkije veredeld, die veel toegevoegde waarde heeft voor onze nationale economie."

Voorzitter van de Turkse Siergewassen en Producten Exporteurs Vereniging, Osman Bagdatlioglu: "Al 20 jaar kopen we onderstammen in het buitenland en reproduceren ze hier door royalty's te betalen. BATEM heeft hard gewerkt om ons te helpen onze eigen variëteiten te kweken en onze afhankelijkheid van het buitenland te verminderen. Jaarlijks exporteren we 400 miljoen anjerstelen, nu hebben we een nationale anjervariëteit en binnen een paar jaar zullen we deze variëteit naar andere landen kunnen exporteren."

Bron: Ekotrent 
Publicatiedatum: