Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frank Hollaar, Flynth, over ‘Het Nieuwe Adviseren’:

"De tijd van een kwartje in de adviesjukebox gooien is voorgoed voorbij"

"De adviseur als klankbord, procesbegeleider en kennisregisseur. De tijd van een kwartje in de adviesjukebox gooien en alleen een reeks ingewikkelde analyses en theorieën afspelen, is voorgoed voorbij. Noem het maar Het Nieuwe Adviseren," aldus Frank Horlaar in zijn blog.

Inmiddels vijf jaar geleden vonden HAS Hogeschool en Flynth elkaar in de wereld van het praktijkgerichte hoger onderwijs. In slechts één vergadering waren doelstelling en format van 'Bedrijfskunde voor de Tuinbouw' een feit. "Soms heb je zo'n bizar goede chemie tussen organisaties dat alles vanzelf lijkt te gaan", blikt Frank Hollaar - sectorleider Tuinbouw bij Flynth - terug. Veel ondernemers worstelen met dezelfde strategische en financiële uitdagingen. Belangrijke pijler is het inspireren en van elkaar leren onder begeleiding van professionele adviseurs en leraren. Dat idee bleek een schot in de roos. Inmiddels is de werving gestart van de vijfde en zesde editie 'Bedrijfskunde voor de Tuinbouw'. De opleiding wordt op drie locaties in het land aangeboden. Klik hier om je aan te melden voor een gratis proefles.

Groepsvarianten
Niet alleen de deelnemers werken aan hun strategisch denkvermogen. Ook de als leraren betrokken medewerkers van Flynth krijgen nieuwe en bruikbare inzichten die hen vormen als persoon en adviseur. "Dat is precies wat we willen!", zegt Frank Hollaar. "Samen met de ondernemer en onze kennispartner groeien naar 'the next level' in de tuinbouwsector." Lange tijd was eenrichtingsverkeer in de advies- en accountancybranche toch een beetje de standaard. Frank Hollaar legt uit dat er bij Flynth daarom nagedacht wordt over alternatieve prijsstellingsmechanismen en waarde-proposities. Naast de bedrijfskundeopleiding denkt Flynth ook aan groepsvarianten voor advies in haar portfolio.

Pilot strategische planning
Op dit moment vindt er een pilot plaats met vier tuinbouwondernemingen om tot een gebruiksvriendelijke en effectieve adviestool voor strategische planning te komen. Ook hier is HAS Hogeschool betrokken. "Waarom zou ik aan tien afzonderlijke ondernemers uitleggen hoe je glastuinbouwondernemingen op een bedrijfskundig verantwoorde manier kan waarderen, als ik ze ook tegelijk kan informeren? Bovendien leidt het groepsproces ook nog tot meer diepgang en extra inzichten", aldus Frank Hollaar.

Visie en positionering

Tuinbouwklanten hebben behoefte aan ondersteuning bij hun strategische oriëntatie. Er gebeurt zo verschrikkelijk veel in de sector en de ontwikkelingen gaan razend snel. Gewoon van jaar tot jaar 'voorthobbelen' en 'de tent draaiende houden' kan op termijn het einde van je bedrijf betekenen. "De ondernemer moet een duidelijke visie ontwikkelen over de eigen lange termijn positionering en dat betekent dus echt het vizier op de toekomst richten en dan 'terug redeneren' naar vandaag en liever niet andersom", geeft Frank Hollaar aan. 

Het Nieuwe Adviseren
Het klinkt simpel, maar het is voor ondernemers toch lastig om vanuit de dagelijkse operatie even een lange termijn koers te bepalen. Bovendien moet je op de hoogte zijn van alle maatschappelijke en mondiale ontwikkelen om überhaupt een beeld te kunnen vormen van de toekomst. "Wij doen die verkenning als marktleider in de sector en brengen die vergaarde inzichten graag over op onze klanten", zegt Frank Hollaar. Informeren, inspireren en samen strategische doelen nastreven, dat lijkt dus steeds meer de norm te gaan worden binnen Flynth. "De adviseur als klankbord, procesbegeleider en kennisregisseur. De tijd van een kwartje in de adviesjukebox gooien en alleen een reeks ingewikkelde analyses en theorieën afspelen, is voorgoed voorbij. Noem het maar Het Nieuwe Adviseren," aldus Frank Horlaar.

Voor meer informatie:
Flynth
www.flynth.nl
Frank.Hollaar@flynth.nl

Publicatiedatum: