Komende twee jaar stijging volumes sierteeltsector verwacht
Niet alleen in Nederland is het consumentenvertrouwen hoog, ook de sentimentsindicatoren van de eurozone laten een positief beeld zien. Dit is gunstig voor de sierteelt de komende twee jaren. Uit onderzoek van Wageningen University & Research blijkt dat sierteeltproducten prijs elastisch zijn. Stijgen de consumentenbestedingen? Dan kopen consumenten ook meer bloemen en planten. Niet alleen de hogere koopkracht zorgt voor een volumestijging. Het wordt steeds duidelijker dat groen een goed effect heeft op mensen. Het zorgt voor een hogere mate van welbevinden en dat zou tot een hogere productiviteit, minder stress en minder ziekteverzuim leiden. Dit is reden voor werkgevers om te investeren in groen op kantoor. Ook in de publieke ruimte wordt groen steeds belangrijker.
Nu steden groter worden doordat steeds meer mensen naar de stad trekken, is groen nodig voor het welzijn van mensen. In architectuur wordt groen dan ook steeds meer geïntegreerd in gebouwen. De Brexit vormt een belangrijk risico voor de sierteelt. Er is nog veel onduidelijk voor deze branche. Zien we met de Brexit de terugkeer van de fytosanitaire keuring: de onderzoeken om vast te stellen dat er in de planten en bloemen geen ziekten aanwezig zijn? Nemen de douaneformaliteiten toe? En zo ja: is er dan voldoende capaciteit om dit soepel te laten verlopen? Op deze vragen is nu nog geen antwoord, maar ze hangen de sector boven het hoofd. Vooralsnog verwacht ABN AMRO een stijging van de volumes voor de sierteeltsector in 2018 en 2019.
Bron: ABN AMRO