"Een geweldige supermarktplant"

Kalanchoë nog steeds een Europese paasklassieker

Pasen staat voor de deur en alhoewel trends in winkels in Europa per land verschillen, is één plantenvariëteit bijna overal aanwezig: de kalanchoë. Volgens Christian Jacobsen, salesmanager bij het Deense bedrijf Euro Trend, is deze plant een geweldige 'supermarktplant'. Ongeveer 30% procent van hun paasartikelen bevat deze variëteit. Groene doet het goed in Paasversieringen.

Euro Trend is gespecialiseerd in het ontwerpen en combineren van keramiek met mini kamerplanten. De keramiek wordt geïmporteerd en de miniplanten worden gekocht bij kwekers in heel Denemarken. Ze sturen ze naar exporteurs in Denemarken en Nederland die ze verkopen aan retailers in heel Europa.



Verschillende landen, verschillende smaken
Na Valentijnsdag, Kerst en Moederdag is Pasen een belangrijk feest voor Euro Trend. Het bedrijf heeft een catalogus met 130 paasartikelen. En verschillende landen betekenen een verschil in de vraag, ook voor Pasen. "In sommige landen zijn paasversieringen vooral geel, in andere landen zijn ze erg kleurrijk en hier in Scandinavië zien we bijvoorbeeld veel hout en beton." De paastrends zijn echter aan verandering onderhevig. "We zien dat Scandinavische trends vaak naar het zuiden verschuiven. Als iets in Scandinavië hip is, wordt het vaak binnen ongeveer twee jaar trendy in het zuiden van Europa."

Kalanchoë
Ook wat planten betreft, is er verschil. In vergelijking met enkele jaren geleden worden er nu meer groene planten in de ontwerpen verwerkt. "Over het algemeen is groen erg trendy en daarom gebruiken we ze ook in de paasversiering," zegt Jacobsen. De beste verkoper blijft echter de kalanchoë. "We gebruiken de kalanchoë voor veel verschillende decoratietrends. Het is een goede supermarktplant omdat het er dankzij de lange houdbaarheid goed uit blijft zien." Van de 20 planten die ze voor paasversieringen gebruiken, zijn ongeveer 30% kalanchoë.

Vroeg tegenover laat Pasen 
Dit jaar wordt Pasen vroeg in het jaar (1 april) gevierd, wat een hogere vraag naar kamerplanten betekent. Dit lijkt een voordeel te zijn voor Euro Trend, maar het maakt in feite niet zo'n verschil, legt Jacobsen uit. "Valentijnsdag is een belangrijke dag voor ons en als Pasen vroeg valt, zitten er minder weken tussen deze twee feestdagen. Is Pasen laat, dan hebben we een langere periode om onze producten te verkopen."

Al met al is Jacobsen tevreden met de paasverkopen van dit jaar. "Het is min of meer hetzelfde als de vorige jaren. En om op de hoogte te blijven van de trends en een innovatief en onderscheidend assortiment aan te bieden, onderhouden we een nauwe en voortdurende samenwerking met onze klanten, goede ontwerpers en onze potplantenleveranciers."

Voor meer informatie
Euro Trend
Christian Jacobsen
Email: christian@eurotrend.dk
www.eurotrend.dk


Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2018