Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
totale omzet tuinartikelen steeg 7% naar 3,9 miljard euro

Woningmarkt duwt omzetcijfers tuinbranche fors omhoog

De dynamiek op de woningmarkt leidde in 2017 tot forse omzetgroei bij de tuinbranche. De totale omzet in tuinartikelen steeg met ruim 7% naar 3,9 miljard euro. Alle drie marktsegmenten lieten groei zien. De jaarcijfers tonen ook aan dat de online omzet blijft toenemen en dat het marktaandeel van fysieke winkels onder druk staat. Tuincentra, die on- en offline combineren, profiteren het meest van de groei. Dit blijkt uit het continu-onderzoek van GfK onder 10.000 consumenten in opdracht van Tuinbranche Nederland.



Consumenten kochten vooral meer ‘hardware’. Het marktsegment ‘niet-levend’ (41% van het totaal) kende een omzetstijging van 9,4% naar 1,6 miljard euro. Bij groot onderhoud (35% van de markt) steeg de omzet naar 1,4 miljard euro (+6,7%). Het segment ‘levend’ (aandeel 24%) bleef enigszins achter met een plus van 5% naar bijna 930 miljoen euro. “Meer aangelegde tuinen bij nieuwbouw en meer herinvesteringen in bestaande tuinen verklaren de omzetstijging. Vooral de verkoop van totale tuinconcepten zit in de lift”, zegt Brenda Horstra, adjunct-directeur van Tuinbranche Nederland.

De omzet in planten (+11%) steeg harder dan die in ‘tegels’ (sierbestrating: +6,2%), is uit de cijfers af te leiden. Een eerste succes van campagnes om meer in bloemen, planten, struiken en bomen te investeren om zo met de tuininrichting in te spelen op weertypes met meer hoosbuien en periodes met hitte en droogte, denkt Horstra. “Dit zal partijen die samen de klimaatvriendelijke tuin promoten stimuleren om door te gaan.”

De retailtrend dat fysieke winkels het moeilijk hebben door consumenten die meer online shoppen, gaat niet aan de tuinbranche voorbij. Bij de marktsegmenten levend en niet-levend samen (de zogeheten continu-aankopen) lag het marktaandeel van online in 2017 op 21% (2016: 18%). Bij groot onderhoud was het 18% (2016: 16%). Die ontwikkeling van internetaankopen komt mede door snelle groei van online business van bestaande traditionele retailers. De variatie is echter groot, blijkt bij inzoomen op productniveau. Bij eenjarige planten zijn online aankopen te verwaarlozen. Bij speeltoestellen is het bijna fiftyfifty. Bij huisdierproducten is het online-aandeel 40%, net als bij tuinkassen.

Internetzaken zagen hun gezamenlijke marktaandeel bij continu-aankopen groeien naar 13,5% (2016: 12%). Tuincentra houden veruit het grootste aandeel in die markt, te weten 34%. Horstra: “De generatie ‘Millennials’ wil offline blijven winkelen. Tuincentra zullen met winkels hun bestaande sterke rol in sfeer en beleving uit moeten bouwen om klanten aan de winkel te blijven binden. Ze zijn en blijven bij uitstek de partij om de groene uitdaging in de tuin te verwezenlijken.”

bron: Tuinbranche Nederland
Publicatiedatum: