Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsland: Dwingt Amazon plant retailers tot een prijzenoorlog?

Specialistische plant retailers kunnen niet overleven zonder de online markt. Maar het is ook niet eerlijk om tot een prijzenoorlog te worden gedwongen door het 'Amazon systeem'. Dat meent Martina Mensing-Meckelburg, voorzitter van de BdB (vereniging van Duitse plantenkwekerijen), die dit op een bijeenkomst in Goslar, Duitsland, nader beargumenteerde.

Door Heike Hoppe


Specialistische plant retailers zouden strategische samenwerkingen aan moeten gaan tegen de 'doordringende macht' van Amazon. 

Online shop voor planten ingetoomd door Amazon
“Onze online shop Olerum werd flink benadeeld toen we weigerden om een Amazon Prime leverancier te worden”, zo laat de voorzitter van de VDG (de Duitse vereniging voor tuincentra), Martina Mensing-Meckelburg in haar openingsspeech voor de winterbijeenkomst van de BdB weten.

“We moeten al 17% van onze omzet aan Amazon betalen. Als Prime leverancier zouden we ook gratis moeten gaan leveren. Dit zou ons werk onrendabel maken en daarom hebben we besloten dit niet te doen." Opeens koelde de samenwerking tussen Olerum en Amazon behoorlijk af. Betalingen die gedaan moesten worden, lieten op zich wachtten en dit bedrag bestond uit een omzet van twee maanden. "Het leek alsof Amazon ons failliet wilde laten gaan en we werden gedwongen om een advocaat in te huren." 

Amazon koopt biologische supermarktketen: “Dit is nog maar het begin!”
Ondertussen heeft Amazon het openstaande bedrag betaald, maar het VDG wil graag onafhankelijk zijn van dergelijke partners. In haar openingstoespraak sprak Mending-Meckelburg de BdB leden toe over winstontwikkelingen in Duitse tuincentra, nu verwijzend naar een tweede belangrijk onderwerp: digitalisering en e-commerce.

Om het onderwerp te introduceren, projecteerde ze een poster op het scherm: twee handen vol modder die rijpe, duidelijk net geoogste tomaten in de zon omhoog houden. Het onderschrift hierbij was 'We groeien iets goeds', en 'dit is nog maar het begin'. 

Mensing-Meckelburg: “Ik heb deze poster meegenomen, samen met een foto die vorig jaar herfst is genomen. Amazon nam toen Whole Foods over, de eerste biologische supermarktketen in de Verenigde Staten. De aandelen van concurrenten in de voedingssector daalden die dag met ongeveer 10%. Een nieuwe superspeler had zichzelf op de markt gebracht en probeert hier in Europa nu hetzelfde te doen. Ik ben vooral geïnteresseerd in de slogan 'dit is nog maar het begin'. Ik weet zeker dat de poster ook over planten zou kunnen gaan en ik denk dat we allemaal waakzaam moeten zijn."

Alles van A to Z, inclusief P voor plant
Mensing-Meckelburg vraagt om waakzaamheid, omdat Amazon nieuwe sectoren overneemt - inclusief verschillende in Europa. “Amazon steekt zijn intenties niet onder stoelen of banken: het wil alles, van A tot Z. En daarbij hoort ook de P van plant."

Maar wat bedoelt de voorzitster van het VDG wanneer ze praat over 'System Amazon’ als een extra online platform voor tuincentra en kwekerijen? Ze waarschuwt dat dit niet optimaal is voor plant retailers, omdat de automatische prijsaanpassingen ervoor zorgt dat prijzen continu blijven dalen. "Leveranciers en retailers worden meegezogen in deze stroom en dit is moeilijk om onder controle te houden. Prijsdrijvers zijn gevaarlijk voor specialistische retailers." 

Strategische samenwerking voor online shops: samen sterker 
Tuincentra kunnen echter niet helemaal zonder de online retail, zo vertelt Mensing-Meckelburg. Een toenemend aantal tuincentra en leveranciers gaat daarom op zoek naar strategische samenwerkingen. Een voorbeeld die ze noemt, zijn de merken Compo en Oase, die samenwerken op de online shop Olerum. 

De voorzitter vertelt ook dat “Scheurich ook heeft besloten om hun merk aan ons te verbinden". Ze benadrukt dat dergelijke samenwerkingen de juiste manier zijn om de aandacht van de online consument te trekken op de plantenmarkt. De Olerum online shop maakt tuin retailers online zichtbaar en daarom automatisch ook offline, "...omdat Olerum bij iedere aankoop het dichtstbijzijnd tuincentrum aanbeveelt als locatie om de producten te kopen".

Mensin-Meckelburg ziet voor specialistische retailers een oplossing in een goede combinatie van online en offline. Immers kunnen we tegenwoordig niet meer helemaal zonder het internet. "Onze klanten zijn het gewend om ook buiten onze openingstijden bij ons te kunnen winkelen. In het verleden moest je in het telefoonboek staan om gevonden te kunnen worden, nu is dit het internet." 

Voor meer informatie: 
Mayer
Poststraße 30
89522 Heidenheim
Germany
T: +49 7321 9594 290
F: +49 7321 9594 299
info@mayer.de
mayer.de
Publicatiedatum: