Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jorge Ortega, Matina Flowers:

Veelbelovende vooruitzichten voor bloemenexport Colombia in 2018

Vooral de tweede helft van het vorige jaar vormde een uitdaging voor veel Colombiaanse telers. Volgens Jorge Ortega van Matina Flowers, een Colombiaanse rozenkwekerij, kwam dit vooral door het weer. Voor dit jaar heeft hij echter hogere verwachtingen. "We hebben een betere Valentijnsdag gehad dan vorig jaar, waardoor eventuele tegenvallers later in het jaar beter opgevangen kunnen worden." Momenteel zijn bij Matina Flowers de voorbereidingen in volle gang voor de volgende feestdagen – ‘Dia de San Jorge’ in Spanje (23 april) en Pasen (1 april) in de rest van Europa en de VS.


Jorge Ortega tijdens de FlowersExpo in Moskou, Rusland.

Goede Valentijnsdag
Matina Flowers exporteert ongeveer 60% van hun rozen naar de VS en de rest naar Europa en Australië. In deze landen is de roos een belangrijk Valentijnsdag geschenk en voor Matina Flowers was dit jaar de verkoop beter dan de afgelopen twee jaar. "In vergelijking met 2017 stegen de prijzen met 5% en het volume met ongeveer 10%."

Volgens Ortega zijn hier drie redenen voor. Ten eerste lijkt de viering van Valentijnsdag op een woensdag goed te zijn voor de verkoop. "Klanten zijn bereid om meer risico te nemen met betrekking tot het vooraf bestellen van de producten." Ten tweede was dit jaar de oogst door het weer precies op tijd. "In de aanloop naar Valentijnsdag hebben we een paar koude dagen gehad, dus waren we eerst bang dat onze productie niet op tijd zou zijn, maar alles heeft uiteindelijk heel positief uitgepakt.” Tot slot leidden de logistieke uitdagingen in Ecuador tot onverwachte bestellingen. "In Colombia lagen we ook ongeveer een tot twee dagen achter, maar in Ecuador liepen ze ongeveer een week achter. Daarom begonnen sommige kopers naar Colombiaanse bloemen te vragen. Onze laatste producten werden op negen februari verzonden, dat is vrij laat."

Klimaatverandering een uitdaging
Valentijnsdag is dus een winstgevende feestdag geweest voor Matina Flowers, wat volgens Ortega hoopgevend is voor de rest van het jaar. Vorig jaar lag dat anders, toen zat vooral het weer in de tweede helft van het jaar tegen. "Door het broeikaseffect van de aarde verandert het weer constant. Meestal stemmen we onze productie op het weer af, maar dat is niet helemaal betrouwbaar meer. In juni had het bijvoorbeeld zonnig moeten zijn, maar dat was het niet. De veranderende weersomstandigheden beïnvloeden de productie en geven ons lage volumes wanneer we hoge nodig hebben en omgekeerd. Dit had een negatief effect op de prijzen."

Komende feestdagen
Na een goede Valentijnsdag is Matina Flowers nu volop bezig voor de volgende feestdagen: De ‘Dia de San Jorge’ in Spanje (23 april) en Pasen (1 april) in de rest van Europa en de VS. "Voor 23 april is er een grote vraag naar rode rozen en voor Pasen naar gekleurde rozen." Daarna volgt nog een belangrijke dag; Moederdag. "Het is een heel belangrijke dag qua volume, de prijzen stijgen niet zoveel als met Valentijnsdag, maar we kunnen wel veel kleuren verkopen."

Hoe zit het met Internationale Vrouwendag?
Internationale Vrouwendag (8 maart) is een erg belangrijke dag in Rusland en de omringende landen waarop er vooral rozen worden gegeven. "Een aantal jaren geleden was Rusland een belangrijke markt voor ons, maar sinds de crisis zijn de volumes en prijzen gedaald. Daarom besloten we ons meer op andere markten te richten, zoals de VS en Europa. En daar Vrouwendag al snel na Valentijnsdag plaatsvindt, besloten we ons dit jaar te concentreren op Valentijnsdag en dit bleek een goede beslissing te zijn," zegt Ortega. Dit jaar zal zo’n 10% van Matina's volume naar Rusland worden verzonden voor Internationale Vrouwendag.

Situatie Rusland
Na de crisis in 2015 is de situatie in Rusland aan het verbeteren, maar aangezien dit vrij langzaam lijkt te gaan besloot Matina Flowers om van markt te veranderen. "Vroeger verkochten we ongeveer 35-40% van ons volume aan Rusland, maar door de crisis zijn de volumes en prijzen drastisch gedaald." We zien de volumes zich langzaam herstellen, met zo’n 1,5% per jaar, maar ze blijven laag. En persoonlijk denk ik niet dat ze weer op hun oude niveau zullen komen." Momenteel levert Matina Flowers ongeveer 8-12% van hun volume aan Rusland.

Voor meer informatie
Matina Flowers
Jorge Ortega
Email: jortega@matinaflowers.com
www.matinaflowers.com

Publicatiedatum: