Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
SLXi Hybrid resultaat van samenwerking Frigoblock en Thermo King

Nieuwe hybride koelmachine voor trailers elektrisch aangedreven tijdens het rijden

Tholen - “De nieuwe SLXi Hybrid koelmachine voor trailers van Thermo King combineert de technologie van Thermo King en Frigoblock”, aldus Lonneke van Kerkfort van Thermo King Transportkoeling. De SLXi Hybrid is een koelunit voor opleggers die voor het koelen van producten, zowel bloemen en planten als groenten en fruit, gebruik maakt van elektrisch opgewekte stroom vanuit de vrachtwagen in plaats van de eigen dieselmotor. “Daardoor is de nieuwe koelunit een stuk milieuvriendelijker en duurzamer aangedreven dan de reguliere SLXi koelunit die op diesel draait”, aldus Van Kerkfort.



Tot 2015 waren Thermo King en Frigoblock, gespecialiseerd in niet-diesel aangedreven koelinstallaties, twee aparte merken. Na de overname in 2015 is Frigoblock onderdeel geworden van Thermo King en zijn beide bedrijven samen gaan werken met als resultaat de nieuwe SLXi Hybride koelunit.

Generator
De SLXi Hybrid maakt gebruik van een pakket met Frigoblock technologie. Het pakket bevat een generator en inverter, die geïnstalleerd kan worden op de trekkermotor van een vrachtwagen. Deze generator zet, samen met deze inverter, de mechanische energie die ontstaat tijdens het rijden om in elektriciteit met een vaste frequentie. “Het werkt als het ware als een dynamo die zorgt voor stroom die omgevormd wordt naar een constante spanning. Hierdoor kan de koelmachine na levering zonder eigen diesel koelen en is hij autonoom inzetbaar en geluids- en energiearm.”

Groen

De nieuwe koelunit kan zowel op nieuwe als op bestaande trailers geïnstalleerd worden. Wel is de toepasbaarheid (voorlopig) nog beperkt tot bepaalde truckmerken. “Afhankelijk van hoe ‘groen’ een bedrijf wil zijn, kiezen klanten voor de SLXi Hybrid.” Naast milieuvoordelen kan de nieuwe koelunit ook zorgen voor een dieselkostenbesparing. “Uitgesmeerd over een gemiddelde levensduur van een trailercombinatie van 8 tot 10 jaar is de totale cost of ownership met de SLXi hybride koelunit nagenoeg gelijk aan een unit die op de eigen dieselmotor draait.”

Voor meer informatie:
Thermo King Transportkoeling B.V.
www.thermoking.nl
info@thermoking.nl