Mededelingen

Vacaturesmeer »

Tweetende tuinders

Top-5 - gisteren

Top-5 - afgelopen week

Top-5 - afgelopen maand

Wisselkoersenmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Zwaar vervoer op waterstof de toekomst?

Met een efficiëntie van 45 procent zijn waterstofwagens een stuk minder energiezuinig dan puur elektrische varianten, maar bij voldoende schaalgrootte is het aanleggen van infrastructuur voor waterstof veel goedkoper. Dat constateert het Duitse onderzoekscentrum Jülich in een vergelijkend onderzoek naar de kosten voor de benodigde infrastructuur. In een ideaal scenario, denken zij, rijden personenauto's straks op elektriciteit, terwijl het zwaardere weg- en zeetransport overschakelt op waterstof. De eerste waterstofvrachtwagens rijden inmiddels al. 

Infrastructuur goedkoper
Tot 100.000 wagens kost de infrastructuur voor elektrische wagens 310 miljoen, berekenen de onderzoekers, terwijl die voor waterstof 450 miljoen zou kosten. Naarmate de aantallen stijgen, verandert die verhouding echter: bij een miljoen voertuigen kost het elektrische laden al 2,8 miljard aan infrastructuur, terwijl die voor waterstof nog maar 1,9 miljard kost. Op het moment dat Europa 20 miljoen voertuigen op hernieuwbare energie heeft rijden, is die voorsprong opgelopen tot 11 miljard: 40 voor waterstof versus 51 miljard euro voor elektrische palen.

Vultijd
Het voordeel van de waterstof ligt hem vooral in de effectieve benutting: de vultijd van een tank is zo veel korter zijn dan het opladen van de batterijen, dat een waterstoftankstation in dezelfde tijd veel meer voertuigen van energie voorzien. Je hebt er dus veel minder van nodig. Daar staat tegenover dat het groene waterstof wel ergens opgewekt moet worden en om die energieproductie op te zetten, zijn veel investeringen in zon- en wind nodig.

4,5 cent/km

Uiteindelijk kunnen de kosten van waterstof- en elektrisch vervoer op een vergelijkbare prijs uitkomen, denken de Duitse analisten: circa 4,5 eurocent per kilometer. Dat is een stuk goedkoper dan de gemiddelde prijs die een middenklasse wagen momenteel betaalt aan benzine – volgens de ANWB zo'n 14 cent per kilometer, exclusief wegenbelasting.

Bron: FluxEnergie

Publicatiedatum: 23-2-2018

 

 
 
tweet
 
delen

e-mail
   
afdrukken
 
abonneeren

 

Overig nieuws in deze sector:

20-6-2018 Noord-Korea klopt aan bij WUR
19-6-2018 GreenTech 2018 in foto's
18-6-2018 Betere analyse DNA-informatie van polyploïde gewassen
15-6-2018 Na WKK nu tijd voor ZKK
15-6-2018 Geslaagde tweede productietest Trias Westland
14-6-2018 "Ontsmetter regelmatig controleren geen overbodige luxe"
13-6-2018 Wageningse onderzoekers ontrafelen geheimen van de roos
13-6-2018 "Het gebruik van robots in de tuinbouw is niet tegen te houden"
8-6-2018 Nieuw data-analyseplatform versterkt kasautomatisering
8-6-2018 “Automatisering is mooi, maar alleen als alles goed werkt”
7-6-2018 Ureumboekhouding alternatief voor dure directe NOx emissiemeting
7-6-2018 Zuiveringsplicht vraagt ook om goed onderhoud watertechnische installaties
7-6-2018 Autonoom monitoren van groei, plagen en ziekten in de kas
6-6-2018 Meer samenhang in geothermieprojecten kan €2 mld opleveren
6-6-2018 Video: "Er mag geen zwakke schakel in het water zitten"
6-6-2018 Betere benutting lichtfluctuaties
5-6-2018 "Minder schaduw en optimale isolatie"
5-6-2018 Waterstromen weerbaar maken
4-6-2018 Naturalis ontwikkelt slimme camera om insecten te tellen en te herkennen
4-6-2018 Duurzaamheidsaspecten van houtige biomassa in de glastuinbouw

 

Een reactie plaatsen: (max. 500 tekens)




  E-mailadres tonen

   nieuwe code