The1Rose

"De mooiste dingen komen per toeval"

Tholen - Een bos rozen voor Valentijn. Het is het bekende recept, maar nog altijd een populair cadeau. Toch krijgt dit symbool van romantiek concurrentie uit onverwachte hoek. Rosa Danca introduceerde eind 2017 The1Rose. Een solitaire, levende roos met een bloem van 8 tot 10 centimeter. Het product is beschikbaar in drie varianten: geel, roze en rood en bloeit 4 tot 6 weken.



Toeval
Drie jaar geleden ontstond het product min of meer per ongeluk. "De mooiste dingen komen per toeval," lacht Torben Ryg van Rosa Danica. "Tijdens de veredeling van grote bloemen, bedoeld voor grote potten, stonden de rozen tijdelijk in 6 centimeter potjes. Een collega vroeg zich af: kunnen we zoiets niet verkopen? Waarom niet, was de reactie. Met dat idee zijn we toen teruggegaan naar het begin van het proces. De steel moest sterk genoeg zijn om de grote bloem te kunnen dragen."


Moeilijke teelt
De ontwikkeling heeft 3 jaar geduurd. Het is een moeilijke teelt. "In tegenstelling tot de gangbare rozenteelt kunnen de stekken na het snoeien van de roos niet gebruiken voor nieuwe rozen. Dan gaat de steel scheef. We moeten elke roos van moerplanten maken."

Toch gaan de zaken goed. "Een jaar geleden hadden we een testproductie waarvan 10% voldeed aan ons doel. Inmiddels komen we al uit op 65%." Het Deense bedrijf is niet voor een kleintje vervaard. "We houden wel van een uitdaging. Toen we de RosAroma - geurende roos - ontwikkelden, kregen we dezelfde reacties: 'veel te duur, niet haalbaar'. We begonnen met 300.000 exemplaren; inmiddels leveren we er een half miljoen af."



Belle
The1Rose kreeg vorige maand op de IPM in Essen veel aandacht van het publiek, vertelt Torben. "Veel mensen blijken het product met het sprookje Belle en het Beest te associëren, waarin de houdbaarheid van de roos gelijk gesteld wordt aan hoop."

Uitverkocht
De afzetmarkt voor de solitaire roos is verspreid. "De meeste aanvragen komen vanuit Oost-Europa en in Frankrijk is de roos ook erg populair." The1Rose is simpel, bijzonder en beperkt leverbaar. "We streven ernaar om het product jaarrond in de markt te zetten als een uniek, levend cadeau. Voor de hoogtijdagen, zoals Valentijn en Moederdag zijn we continu uitverkocht. Om daarop te anticiperen, zijn we aan het kijken hoe we de teeltmethode kunnen veranderen, zodat we in die periodes meer kunnen produceren."

Voor meer informatie:
Rosa Danica
Torben Ryg
Email: tr@rosa-danica.dk
www.rosa-danica.dk

Publicatiedatum :
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2018