chauffeurstekort en elektronische registratiesysteem

VS: Amerikaanse vrachtwagensector onder druk

Het gebrek aan chauffeurs en het mandaat met betrekking tot het digitaal tachograaf (in Amerika bekend als ELD) bezorgen de Amerikaanse vrachtwagensector flinke hoofdbrekens, zo blijkt uit een onderzoek van de American Transportation Research Institute (ATRI). De buitendiensstellingscriteria die met het ELD samenhangen en vanaf 18 december zouden gelden zijn gelukkig uitgesteld tot april 2018, maar beide zaken resulteren uiteindelijk in hogere vrachtkosten.

Chauffeurstekort
De tien belangrijkste uitdagingen waar de Noord-Amerikaanse vrachtwagensector mee kampt en door het onderzoek van de ATRI zijn blootgelegd werden bekendgemaakt tijdens een conferentie en beurs van de American Trucking Association in Orlando, Florida, in oktober vorig jaar. Het chauffeurstekort staat voor het eerst sinds 2006 bovenaan.

Volgens een ander onderzoek, de Truck Driver Shortage Analysis 2017 gepubliceerd door de American Trucking Associations (ATA), is het chauffeurstekort echt een probleem voor de hele toeleveringsketen, omdat 70,6% van alle Amerikaanse vracht met vrachtwagens wordt vervoerd.

Er zijn verschillende redenen voor het chauffeurstekort, maar volgens het rapport van de ATA is een van de grootste factoren de relatief hoge gemiddelde leeftijd van het bestaande personeelsbestand, gevolgd door het lage percentage vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs en de vereiste inzake gekwalificeerde chauffeurs. ATA meent dat door de laatste factor het chauffeurstekort groter is dan de cijfers weergeven: "Veel vervoerders zijn, ondanks hun chauffeurstekort, erg kieskeurig bij het aannemen van chauffeurs omdat ze veiligheid en professionaliteit een hoge prioriteit hebben gegeven."

In het volgende decennium verwacht de ATA dat de vrachtwagensector ongeveer 898.000 nieuwe chauffeurs moet aannemen, oftewel een gemiddelde van bijna 90.000 per jaar. Vervanging van de chauffeurs die met pensioen gaan zal verreweg de grootste factor zijn (49%). De tweede grootste factor (28%) is de groei van de sector.

ELD-mandaat
Naast het chauffeurstekort is het ELD-mandaat een ander belangrijk punt van zorg. Het gaat om een apparaat dat automatisch rijroutes, kilometers en uren registreert. Vorig jaar stond het ELD-mandaat na het ATRI-onderzoek nog nummer één op de algemene lijst, en dit jaar was het nog steeds de nummer één voor de commerciële chauffeurs die aan het onderzoek meededen.

Het ELD is sinds 18 december 2017 opgelegd door de Commercial Vehicle Safety Alliance (CVSA). Mogelijke buitendienststelling van vrachtwagens is uitgesteld tot 1 april 2018 “om vervoerders tijd te geven om zich aan de nieuwe vereisten aan te passen voordat voertuigen buiten dienst worden gesteld voor schendingen van het ELD."

Tuinbouwproducenten krijgen mogelijk vrijstelling, op basis van een dringend verzoek van AmericanHort aan het FMCSA, een agentschap binnen het Amerikaanse ministerie van transport dat in de VS de vrachtwagensector reguleert. Het verleende al een ontheffing van het mandaat van 90 dagen aan vervoerders van landbouwproducten. AmericanHort diende op 18 januari een officieel verzoek in voor een permanente vrijstelling voor kwekers, kassenhouders en kerstboomtelers van het ELD-mandaat. 


Publicatiedatum: 14-2-2018

 

 
 
tweet
 
delen

e-mail
   
afdrukken
 
abonneeren

 

Overig nieuws in deze sector:

8-5-2018 Van karrenduwer naar logistiek specialist
7-5-2018 Stokman in zijn nopjes met nieuwe webshop
2-5-2018 Zo biedt CAAC uitdagingen aan fijnmazig transport het hoofd
1-5-2018 Vanaf 1 mei CC karren verrekenen via Ai2
9-4-2018 Subsidies van de Vlaamse overheid voor ecologisch en veilig transport
6-4-2018 Europees logistiekonderzoek CORE afgerond
6-4-2018 "Geen Brexit deal zou nachtmerrie zijn voor Europese exporteurs"
3-4-2018 "Kenia bepaalt het tempo in de logistieke race"
30-3-2018 Van Veldhoven: tientallen miljoenen extra voor vergroening transport
29-3-2018 “Geconditioneerd transport is vaak klantspecifiek”
29-3-2018 Negentien New Generation Scania’s voor De Winter Logistics
23-3-2018 "In vijf jaar onze omzet verdubbeld"
21-3-2018 Twee nieuwe auto's voor Nover Logistics
21-3-2018 Grootste bloemenforwarder Schiphol verwacht nog meer groei
20-3-2018 Vloot pallettrucks Vreugdenhil met 25 procent uitgebreid
19-3-2018 Logistieke uitdagingen van de booming-bloemenmarkt in Zuid-Amerika
16-3-2018 Westlandroute geopend
15-3-2018 DHL levert in binnenstad op de fiets
9-3-2018 15 nieuwe Scania’s voor Koeltransport Aalsmeer
8-3-2018 Florismart introduceert mini-veilingen van kweker naar (Engelse) bloemist

 

Een reactie plaatsen: (max. 500 tekens)




  E-mailadres tonen

   nieuwe code